Przejdź do głównej zawartości

Mój wstęp do arteterapii. Królestwo bez koloru.

Jak już wiecie od 10 stycznia 2020 r. stałam się dyplomowanym arteterapeutą. W tym poście opiszę w kilku słowach czym jest arteterapia oraz od czego ja zaczęłam swoją przygodę z arte, jakie były moje pierwsze warsztaty.


      Termin arteterapia pochodzi od łacińskich słów artis- dzieło sztuki (z łacińskiego) i therapeuein oznaczającego, opiekować się, prowadzić terapię oraz leczyć  (z greckiego).
      Niezwykle ważna w całym procesie arteterapeutycznym jest rola terapeuty, jego osobowość, fachowa wiedza. Powinien on posiadać odpowiednią wiedzę  na temat sytuacji życiowej uczestników. Bardzo ważne jest, aby posiadał empatię oraz wrażliwość, potrafił interpretować dzieła powstałe na zajęciach. Być bacznym obserwatorem. Jedną z najważniejszych zasad jest stworzenie w trakcie procesu twórczego atmosfery bezpieczeństwa, gwarantującej odpowiednie warunki przeprowadzenia zajęć. ( Konieczna, 2007 :30)
   Ważne jest aby zdecydowanie podkreślić, że arteterapia koncentruje się na procesie twórczym, a nie na produkcie. W związku z tym nie oczekujmy, że uczeń wyjdzie z zajęć z dziełem, czy pięknym produktem, to nie o to chodzi. Jeśli ktoś  oczekuje  pięknych wytworów , powinien zapisać dziecko na zajęcia plastyczne. Arteterapia to proces oczyszczenia, to nastawienie na zmianę w człowieku i to odbywa się w trakcie procesu twórczego, a produkt powstaje przy okazji. Moje warsztaty na chwilę obecną pełnią funkcje profilaktyczne, nastawione są na połączenie etyki z estetyką.
Zadanie, które mają spełnić, to zastanowienie się nad sobą, nad swoimi emocjami, nad poczuciem sprawstwa, związanego z tym, iż możemy wpływać na swoje uczucia. Odwołuje się on też do natury, do uświadomienia sobie, że mamy znaczący wpływ na przyrodę, której jesteśmy częścią.
OTO mój projekt:

"KRÓLESTWO BEZ KOLORU"

      Stworzyłam bajkę, która stanowi całość, bajka ta pozwala na wiele działań, wszystko można podciągnąć pod – brak koloru, wszystko można zmieniać, ulepszać, zarówno na zewnątrz jak              i wewnątrz. Dzięki tej bajce projekt ten nigdy nie będzie miał końca, będzie można go rozszerzać o wciąż nowe elementy.
  Celem głównym projektu jest uwrażliwienie na piękno wewnętrzne  i zewnętrzne. Królestwo BEZ KOLORU odnosi się do pojęcia etyki i estetyki. Zmiana w Królestwie pokazuje jak te dwa pojęcia mogą ze sobą płynnie współdziałać, korelować. Zmiana wewnątrz człowieka i na zewnątrz, przy założeniu, że dobro jest pięknem. Oddziałuje ono  na rozum, duszę, na cały świat. Dobre uczynki upiększają życie. I to właśnie pragnę pokazać swoim uczniom, dać im szansę ubogacenia siebie jak     i otoczenia, które jest wokół nich. Pokazałam piękno natury, zabawę jej kolorem, a przy okazji przypomniałam, że człowiek jest jej częścią. Człowiek, który ma czerpać garściami  z dobrodziejstw płynących ze środowiska, przy całkowitym jego poszanowaniu.
        W swoim projekcie  położyłam duży nacisk, na jedność, na to, że w grupie możemy więcej, że każdy w niej mimo różnorodności ról, jakie przyszło mu odegrać, jest tak samo ważny. Nie zapomniałam również o indywidualizacji, która jest bardzo ważna przy pracy z dziećmi. Każde dziecko jest inne, każde tak samo wartościowe. Dobry pedagog, nauczyciel powinien to wiedzieć
 i rozpoznać mocne i słabe strony swojego ucznia.  Zapraszam do zapoznania się z bajką, która jest agrafką tego projektu, spina w całość wszystkie działania. Jest to moja własna bajka, stworzona na potrzebę tego projektu arteterapeutycznego „Królestwo BEZ KOLORU”.
  Chcecie bajki? Oto bajka:
Za górami, za lasami, za siedmioma, a może i ośmioma górami, dziewięcioma rzekami, za jednym morzem, w dalekiej krainie, leży królestwo „BEZ KOLORU”. Każdy mieszkaniec jest płytki, zimny, bez uczuć, nikt tam nikomu nie pomaga.
Królowa o imieniu Bezkolorowa i król o imieniu Niekolorowy siedzą, na swoich, bezkształtnych tronach, nie żywią do siebie żadnych uczuć, trwają w bezruchu. Czasem przeleci  brzydka mucha, czasem przebiegnie bezkolorowy pies, czasem  przyfrunie bezkolorowy motyl.
       Do krainy BEZ KOLORU często trafiają smutne dzieci i one stają się bez koloru. Każda negatywna emocja prowadzi do tego państwa. Jest tam strasznie smutno  i BEZ KOLORU.
      A czy wy, drogie dzieci, chcecie zmienić to królestwo i pomóc jego mieszkańcom odzyskać kolory? Czy chcecie stworzyć piękny, kolorowy świat,  w którym piękno i dobroć idą ręka w rękę?
Czy wiecie, że wasz każdy, dobry uczynek koloruje jedno źdźbło trawy. Droga do zmiany będzie długa i wyboista, bo jest wiele do zrobienia. Czy jesteście gotowi na taką przygodę, na pomoc tym biednym mieszkańcom?
    A czy i  wy  czasem tam trafiacie? Czy zdarza się Wam robić coś, co do końca nie jest pozytywne?  A może to smutek kieruje Was do Królestwa BEZ KOLORU. Jak myślicie, czy możemy coś zmienić? Możemy. Musimy tylko chcieć. Pokolorujmy ten świat. Zacznijmy przemianę od małych rzeczy, od dobrego słowa, od małego źdźbła trawy.

Na koniec naszej pracy postanowiłam przypomnieć uczniom, że mają alternatywę, w sytuacji kiedy może zdarzyć się gorszy, smutny dzień:
     Zróbmy wszystko, aby królestwo BEZ KOLORU nabrało barw, aby żyło. Jeśli jednak nadejdzie taki dzień, kiedy brak koloru zaleje twój świat, pamiętaj, że masz miejsce, w którym możesz się schronić. Możesz stać się motorniczym ciuchci, albo wejść do domku dobrego słowa. Nie pozwól, aby Bezkolorowa Królowa  powróciła    i znowu rządziła w Królestwie.  To w twoich rękach jest piękno tego świata, piękno duchowe i piękno otoczenia. Poprzez korelację tych dwóch światów twoje życie nabiera pozytywnych barw…
Ten post to wstęp, w kolejnych będę przedstawiać warsztaty, które koncentrują się wokół stworzonej przeze mnie bajki.


Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Dziewczynka z parku - omówienie lektury

  Jutro ( 3 grudnia 2020r.)omawiam z moimi uczniami kolejną lekturę - "Dziewczynka z parku" Barbary Kosmowskiej .Książka opowiada o dziewczynce, której umarł tata.W historii tej jest też piękny motyw przyjaźni oraz motyw przewlekłej choroby. Temat śmierci jest trudny do poruszania z dziećmi, ale jest nieunikniony. Dlatego warto właśnie sięgnąć po tę lekturę. Główną bohaterką jest Andzia. Pół roku wcześniej straciła swojego tatę, który był ornitologiem.  Pocieszeniem jest przyjaciel Jeremiasz,z którym spędza wspólnie czas. Chłopczyk choruje na cukrzycę, ale stara się nie poddawać. W moim omówienie znajdziecie: 1. Quiz ze znajomości lektury 2. Quiz małego ornitologa 3. Ustalenie kolejności wydarzeń w książce. 4 Ruletkę- dokończ zdanie 5 Co to jest empatia ? Link: https://view.genial.ly/5fbd2724a5becd0d00486742 https://view.genial.ly/5fbd2724a5becd0d00486742 Your browser does not support the video tag. A teraz kilka słów na temat zapytań o link do edycji.  Swojego...

Andrzejki - nauka i zabawa.

 Kolejny  post i kolejna interaktywna lekcja, w której znajdziecie naukę i zabawę. Zapominamy bardzo często o naszych tradycjach. Jedną z nich są andrzejki i podczas tej lekcji chciałabym, aby dzieci zdobyły wiedzę na ten temat,  a i przy okazji trochę się pobawiły. Wspominam też o katarzynkach, które są  mniej popularne i w pewnym momencie całkowicie wyparte przez andrzejki.Na koniec lekcji pojawiają się zabawy andrzejkowe z zaznaczeniem, że jest to tylko zabawa. Myślę, że będzie to wspaniała okazja do rozrywki dla moich uczniów, a może i nawet dla ich rodziców. Podczas lekcji wykorzystałam swoje avatary ściągnięte z bitmoji. Nauczyłam się tego podczas jednego ze szkoleń z Akademią Genial.ly. Your browser does not support the video tag. Prezentację wykonałam sama, od początku do końca. Nie korzystałam z gotowych szablonów. Zapraszam na genialne andrzejki  :) Kliknij na poniższy link https://view.genial.ly/5fb64a32c48a490d2894b40c/presentation-andrzejki-kmh A t...

Kajtkowe przygody- stacje - omówienie lektury

 We wtorek zacznę omawiać kolejną lekturę z moimi trzecioklasistami, będą to "Kajtkowe przygody", bohaterem historii jest bocian, Niestety w ostatnim tygodniu zepsuła się tablica interaktywna w mojej klasie , w związku z tym nie będę robić prezentacji na genially. gdyż wyświetlana na ekranie komputera już nie jest tak atrakcyjna. Zastanawiałam się, jak kreatywnie omówić lekturę i wtedy przyszło mi do głowy zrobienie stacji. Będzie to praca grupowa , dzieci będą pokonywać kolejne stacje, gdzie czekać będę na nich różne zadania.  Dzieci będą pracować w 5 drużynach : Drużyna Kajtka Drużyna szarej gęsi  Drużyna Filipa Wypłosza Drużyna Cukierka  Drużyna Ciotki Wronisławy Podział na grupy: Uczniowie będą losować karteczki z nazwą swojej drużyny.  Po zakończonym zadaniu na danej stacji- przypną symbol swojej drużyny na tablicy w odpowiednim miejscu.   Na samym początku uczniowie złożą  wykonany przez...