Przejdź do głównej zawartości

Czy można oswoić hejt ?

 

Dzisiejszy post będzie bardziej osobisty, związany z sytuacją, która niedawno przytrafiła się mojemu dziecku. Podczas zabawy z jednym z ulubionych kolegów usłyszał, od niego, że nie będzie się z nim bawił, nie lubi go, bo jest gruby.  Zszokowało mnie to, a jego bardzo zabolało. Coraz młodsze dzieci używają mowy nienawiści, chyba nie bardzo zdając sobie sprawę co mówią  i jakie ma to konsekwencje. Dlatego właśnie pomyślałam, aby stworzyć zajęcia o hejcie, który dotyka coraz młodsze dzieci i niekoniecznie w Internecie. Warto jest również uświadomić, że  tolerancja działa w 2 strony, jeśli wymagamy jej od innych, sami akceptujmy to, co  może być dla nas odmienne. To, że coś akceptujemy nie oznacza, że musi nam się  to podobać, mamy prawo wyrazić swoją opinię, ale w taki sposób,  aby nie urazić drugiej strony. Pamiętajmy też  o tym, że  tak samo zaboli etykieta gruby jak i chudy, oraz o tym, że  przykład idzie od dorosłych,  tych najbliższych oraz tych co stanowią autorytety,  zastanówmy się  więc co mówimy przy dzieciach ... Warto o tym rozmawiać. Zajęcia te są z elementami arteterapii.

 

Scenariusz

Temat: Czy można oswoić hejt ?

Wiek uczestników: 7-10

Środki dydaktyczne: kartony z napisem HEJT, koperty z tekstami(scenkami sytuacyjnymi), karton A1 lub tablica, marker, kolorowe kartony, kredki, klej

Uczniowie siedzą w grupach 4-osobowym, każda grupa dostaje karton z napisem HEJT.

1.Na początku prowadzący rozmawia z dziećmi na temat znaczenia tego  słowa.

- Kto wie co znaczy to słowo?

- W jakich sytuacjach możemy mówić o hejcie?

- Czy doświadczyliście hejtu?

Następnie dzieci zapisują, jak najwięcej słów  rozpoczynających się jedną z liter słowa hejt. H, E, J, T.


 https://drive.google.com/file/d/1bVyVapCbGDeS602TDGCbI07ZGkPtavrj/view?usp=sharing

2.Prowadzący czyta definicję

Hejt jest popularną formą negowania innych osób za ich poglądy, wygląd czy zachowanie.

(można rozszerzyć definicję, abyśmy czuli, że dzieci rozumieją)

3. Prowadzący rozdaje uczestnikom koperty, w środku każdej z nich jest tekst. Uczestnicy zastanawiają się nad tym

-   Jak pomóc 2 stronom, osobie hejtowanej oraz tej co hejtuje. 

- Dlaczego ktoś wypowiada takie słowa do innych, z czego to może wynikać. 

- Co  powiedzieć osobie, która doznała hejtu, jak wzmocnić jej poczucie wartości?



https://drive.google.com/file/d/1UTgfWpy4Rfr7OeoKo05pKJRw5k2kFQqL/view?usp=sharing

Przykładowe teksty w kopertach:

  •  Dzieci bawią się na podwórku.  W pewnym momencie jedno dziecko mówi do drugiego: „Nie lubię Cię, bo jesteś gruby…
  •   Dwie koleżanki rozmawiają, nagle jedna mówi do drugiej: Masz straszną bluzką, nie będę się z Tobą bawić.
  •  Dwóch kolegów gra w piłką w jednej drużynie, nagle jeden mówi do drugiego: „Jesteś najsłabszy ze wszystkich, nie będę Cię już lubił?
  • Dwie dziewczynki bawią się na podwórku, nagle jedna mówi do drugiej : Nie umiesz rysować, Twoje rysunki są brzydkie, nie będę się z Tobą bawić

4.  Następnie prowadzący dzieli tablicę na dwie części:

- DLACZEGO HEJTUJEMY

- CO POWIEDZIEĆ KOLEDZE, KTÓRY DOZNAŁ HEJTU

Uczestnicy podają swoje propozycje, prowadzący spisuje je.

5. Na koniec prowadzący mówi do uczestników: „Teraz kiedy wiemy już trochę więcej na temat hejtu, z czego on wynika, jak się czują osoby, które go doznają, możemy powiedzieć, że trochę go oswoiliśmy.  Weźcie kartony z napisem HEJT i podrzyjcie je na najmniejsze kawałki, ale żadnego z kawałków nie zgubcie. Następnie wybierzcie kolorowy karton,  zastanówcie się co można z tych kawałków stworzyć, coś co będzie symbolem dobra. Symbolem  walki z hejtem.  W ten sposób może uda się symbolicznie go  oswoić. Narysujcie obrys tego symbolu na kolorowym kartonie i wyklejcie go kawałkami, które podarliście

6. Refleksja

- Czy udało się oswoić hejt?

- Czym go oswoiliście?

- Co oznaczają Wasze symbole?

Motto zajęć : "Zło, dobrem zwyciężaj " :) 

 Jeśli i Tobie spodobało się Drogi Czytelniku, miło mi będzie jeśli zostawisz po sobie komentarz.

 Zapraszam do grupy na Facebooku 

Nauczyciele etyki w edukacji wczesnoszkolnej 
Będziemy tam wymieniać się inspiracjami w tym zakresie:

Komentarze

  1. Dziękuję za ten post. Temat za rzadko poruszany w szkołach.
    Super pomysł na zajęcia dla dzieci.

    OdpowiedzUsuń
  2. świetny post, temat - super ujęty . SUPER POMYSŁ ☺

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Dziewczynka z parku - omówienie lektury

  Jutro ( 3 grudnia 2020r.)omawiam z moimi uczniami kolejną lekturę - "Dziewczynka z parku" Barbary Kosmowskiej .Książka opowiada o dziewczynce, której umarł tata.W historii tej jest też piękny motyw przyjaźni oraz motyw przewlekłej choroby. Temat śmierci jest trudny do poruszania z dziećmi, ale jest nieunikniony. Dlatego warto właśnie sięgnąć po tę lekturę. Główną bohaterką jest Andzia. Pół roku wcześniej straciła swojego tatę, który był ornitologiem.  Pocieszeniem jest przyjaciel Jeremiasz,z którym spędza wspólnie czas. Chłopczyk choruje na cukrzycę, ale stara się nie poddawać. W moim omówienie znajdziecie: 1. Quiz ze znajomości lektury 2. Quiz małego ornitologa 3. Ustalenie kolejności wydarzeń w książce. 4 Ruletkę- dokończ zdanie 5 Co to jest empatia ? Link: https://view.genial.ly/5fbd2724a5becd0d00486742 https://view.genial.ly/5fbd2724a5becd0d00486742 Your browser does not support the video tag. A teraz kilka słów na temat zapytań o link do edycji.  Swojego...

Andrzejki - nauka i zabawa.

 Kolejny  post i kolejna interaktywna lekcja, w której znajdziecie naukę i zabawę. Zapominamy bardzo często o naszych tradycjach. Jedną z nich są andrzejki i podczas tej lekcji chciałabym, aby dzieci zdobyły wiedzę na ten temat,  a i przy okazji trochę się pobawiły. Wspominam też o katarzynkach, które są  mniej popularne i w pewnym momencie całkowicie wyparte przez andrzejki.Na koniec lekcji pojawiają się zabawy andrzejkowe z zaznaczeniem, że jest to tylko zabawa. Myślę, że będzie to wspaniała okazja do rozrywki dla moich uczniów, a może i nawet dla ich rodziców. Podczas lekcji wykorzystałam swoje avatary ściągnięte z bitmoji. Nauczyłam się tego podczas jednego ze szkoleń z Akademią Genial.ly. Your browser does not support the video tag. Prezentację wykonałam sama, od początku do końca. Nie korzystałam z gotowych szablonów. Zapraszam na genialne andrzejki  :) Kliknij na poniższy link https://view.genial.ly/5fb64a32c48a490d2894b40c/presentation-andrzejki-kmh A t...

Kajtkowe przygody- stacje - omówienie lektury

 We wtorek zacznę omawiać kolejną lekturę z moimi trzecioklasistami, będą to "Kajtkowe przygody", bohaterem historii jest bocian, Niestety w ostatnim tygodniu zepsuła się tablica interaktywna w mojej klasie , w związku z tym nie będę robić prezentacji na genially. gdyż wyświetlana na ekranie komputera już nie jest tak atrakcyjna. Zastanawiałam się, jak kreatywnie omówić lekturę i wtedy przyszło mi do głowy zrobienie stacji. Będzie to praca grupowa , dzieci będą pokonywać kolejne stacje, gdzie czekać będę na nich różne zadania.  Dzieci będą pracować w 5 drużynach : Drużyna Kajtka Drużyna szarej gęsi  Drużyna Filipa Wypłosza Drużyna Cukierka  Drużyna Ciotki Wronisławy Podział na grupy: Uczniowie będą losować karteczki z nazwą swojej drużyny.  Po zakończonym zadaniu na danej stacji- przypną symbol swojej drużyny na tablicy w odpowiednim miejscu.   Na samym początku uczniowie złożą  wykonany przez...