Części mowy- wykorzystanie pianek.




  Kolejnym  problemem, z  jakim mogą mieć do czynienia  uczniowie, to – części mowy, szczególnie w trzeciej klasie szkoły podstawowej. Można się tego wyuczyć na pamięć, tylko pytanie brzmi – czy to ma sens. Najlepiej jest znaleźć swój własny sposób, który pomoże zrozumieć, która część mowy odpowiada na jakie pytanie. Powstało już wiele zabaw, chociażby słynne frytki na jednym z portali edukacyjnych.

         Ja mam inną propozycję, odwołam się do wcześniej opisywanych już w innym poście pianek.
Zacznijmy od 4 części mowy: rzeczownik, czasownik, przymiotnik  oraz  przysłówek . Posiadam takie kolory pianek, w związku z tym przypasowuje je do części mowy. Wy oczywiście możecie zamienić kolory po swojemu, tylko bądźcie w tym konsekwentni, jak raz wybierzecie kolory nie zmieniajcie ich, po co mieszać dzieciom w głowach.
Zaczynamy od wydrukowania na kartce :
Rzeczownik- kto? Co?
Czasownik- co robi? Co się z nim dzieje?
Przymiotnik- jaki? Jaka? Jakie?
Który? Która ? które? Czyj? Czyja? Czyje?
Przysłówek- jak? Gdzie ? kiedy?

Kartka ta, leży cały czas przy dziecku, aby mogło zaglądać, można też na niej dopisać kilka przykładów, które odpowiadają na pytania związane z odpowiednimi częściami mowy.
  •      Zadanie 1

Dopasuj pianki do powyższego zdania. 
Rysujemy, drukujemy lub korzystamy z gotowych pomocy, tak jak w moim przypadku, opisana w poprzednim poście metoda Domana. (gotowe pomoce dydaktyczne, zakupione wieki temu, ale do dziś dostępne w sklepach internetowych)






         Na odwrocie naszej kartki możemy zrobić samokontrolę, ( dzieci to bardzo lubią) uczeń po wykonaniu zadania odwraca kartkę, i sprawdza czy dobrze je wykonał. Znajdują się tam kwadraty wydrukowane w odpowiedniej kolejności.



·         Zadanie 2
Dziecko otrzymuje  kostki oraz  rozrzucone wyrazy. Jego zadaniem jest ułożenie  zdania. Gdy ułoży zdanie podstawia pod nie odpowiednie kostki.



·         Zadanie 3
Tym razem to my kładziemy  dziecku pianki,  jego zadaniem jest ułożenie zdania według kolorów, dziecko może skorzystać z rozsypanki wyrazowej, lub samo napisać na kartce.



·         Zadanie 4

Zaczynamy od rzeczownika i czasownika
np.   chłopiec jedzie
jak dziecko ułoży pianki, można poprosić o rozwinięcie zdania dokładając przymiotnik :
np.   mały    chłopiec jedzie
i znowu układamy pianki.

Za każdym razem można stopniować trudność, zacząć od 2 pianek, a skończyć np. na 6.
Indywidualizacja jest najważniejsza, bo każde dziecko jest inne, jedno potrzebuje mniej, drugie więcej czasu. Jedno będzie się świetnie bawić , inne szybko się znudzi. To od nas , nauczycieli, rodziców zależy bardzo wiele, aby zachęcić i pobawić się. Zabawa to też nauka.

Jeśli podobał Ci się mój pomysł, udostępnij, zostaw choć kropkę w komentarzu, wtedy post zobaczy więcej osób. Dziękuję 
 

Komentarze

Popularne posty