Praca z mapą - kreatywne wykorzystanie pomocy dydaktycznej.


  

      Pewnego dnia przyszła do mnie zaprzyjaźniona sąsiadka , przynosząc mi plik map Łodzi. Mapy te zostały stworzone przez www.cit.lodz.pl




Na początku grzecznie podziękowałam i odłożyłam, aż do dziś, kiedy przyszły mi do głowy rożne pomysły. 
      Mapa jest fenomenalną pomocą dydaktyczną, jest ona interdyscyplinarna. Możemy tutaj kreować, tworzyć i sypać z rękawa pomysłami np.
MATEMATYKA
Ø  Zmierz odcinek A,B mierzący odległość pomiędzy Placem Wolności, a Placem Niepodległości. Uczeń może zaznaczyć na mapie.


W tym przypadku bawimy się geometrią:
Ø  szukamy figur geometrycznych, zaznaczamy je na mapie, mierzymy ich obwód.
Ø   Jest to doskonały sposób na wprowadzenie pojęć:
·         równoległa,
·         prostopadła,
·         pion, poziom,
·         skos
Ø  Kolory – dla przedszkolaków
Ø  Koła- przeliczamy ile jest kół z legendy w danym kolorze, porównujemy za pomocą znaków :
<,>,=
Ø  Położenie : nad, pod , obok, pomiędzy.

J.POLSKI
Ø  Szukamy ulic rozpoczynających się na daną literę, zapisujemy
Ø  Szukamy ulic, które np. mają jedną, dwie sylaby
Ø  Szukamy ulic, których nazwy się rymują
W tym wypadku warto jest podzielić dzieci na grupy i ogłosić np. konkurs, kto znajdzie więcej , kto znajdzie szybciej. Każdy zna grupę, z którą pracuje i wie czy wprowadzić element rywalizacji, czy nie i na jakich zasadach.

PRZYRODA  (Geografia)
Ø  Szukaj ( moja ulubiona  zabawa z tatą, gdy miałam 8 lat)np. Parku Klepacza, czas start masz na to np. 5 sec ( sami ustalamy czas ). Podajemy nazwę geograficzną, zadaniem drugiej osoby, czy też całej grupy jest jak najszybsze znalezienie tego miejsca
Ø  Możem też zapisać wszystkie nazwy na karteczkach i zrobić losowanie, dla młodszych dzieci można podać kolor związany z danym miejscem na mapie
Ø  Znajdź wszystkie Parki , określ ich kierunek na mapie- Północ, Południe, Wschód , Zachód
Ø  Poszukaj rzek
Ø  Praca z legendą – szukamy :



PLASTYKA, TECHNIKA
Ø  Na podstawie mapy stwórz makietę z wykorzystaniem surowców wtórnych ( makieta może powstać na mapie, albo przy jej użyciu)
Ø  Użyj wyobraźni i stwórz z mapy abstrakcyjny obraz. Można wyciąć fragment mapy i poprosić dzieci o stworzenie mapy swojego wymarzonego miasta .( dzieci przyklejają fragment w dowolnym miejscu na kartonie, a potem same dorysowują obiekty czy też ulice według własnego pomysłu)
Ø  Z mapy mogą również powstać  czapki, tuby i inne pomysły związane z technika Origami.

MAPA to świetny pomysł na pracę METODĄ PROJEKTÓW
Ø  Np. Projekt biura promocji miasta
Ma powstać biuro, które wykreuje nasze miasto w Polsce i na arenie międzynarodowej. Dzielimy klasę na grupy, każdej dajemy inne zadanie.
Dzieci oprócz  mapy mają dostać do Internetu, do materiałów plastycznych.

·         I grupa- przygotowuje kolorowy folder
·         II grupa zakłada stronę internetową
·         III grupa przy pomocy mapy robi plan wycieczek po mieście, z wyszczególnieniem dzielnic
·         IV grupa przygotowuje gazetkę
·         V grupa przygotowuje kosztorys przedsięwzięcia
·         VI grupa nagrywa klip reklamowy,
 itd.

Musimy pamiętać, że każde dziecko powinno być zaangażowane.








Komentarze

Popularne posty