Praca z mapą - kreatywne wykorzystanie pomocy dydaktycznej.
Pewnego dnia przyszła do mnie zaprzyjaźniona sąsiadka ,
przynosząc mi plik map Łodzi. Mapy te zostały stworzone przez www.cit.lodz.pl
Na początku grzecznie podziękowałam i odłożyłam, aż do dziś,
kiedy przyszły mi do głowy rożne pomysły.
Mapa jest fenomenalną pomocą
dydaktyczną, jest ona interdyscyplinarna. Możemy tutaj kreować, tworzyć i sypać
z rękawa pomysłami np.
MATEMATYKA
Ø
Zmierz odcinek A,B mierzący odległość pomiędzy Placem Wolności, a Placem Niepodległości. Uczeń może zaznaczyć na mapie.
W tym
przypadku bawimy się geometrią:
Ø
szukamy figur geometrycznych,
zaznaczamy je na mapie, mierzymy ich obwód.
Ø
Jest to doskonały sposób na wprowadzenie pojęć:
·
równoległa,
·
prostopadła,
·
pion,
poziom,
·
skos
Ø
Kolory – dla przedszkolaków
Ø
Koła- przeliczamy ile
jest kół z legendy w danym kolorze, porównujemy za pomocą znaków :
<,>,=
Ø
Położenie : nad, pod , obok,
pomiędzy.
J.POLSKI
Ø Szukamy ulic rozpoczynających się
na daną literę, zapisujemy
Ø Szukamy ulic, które np. mają
jedną, dwie sylaby
Ø Szukamy ulic, których nazwy się rymują
W tym wypadku warto jest podzielić dzieci na grupy i ogłosić
np. konkurs, kto znajdzie więcej , kto znajdzie szybciej. Każdy zna grupę, z
którą pracuje i wie czy wprowadzić element rywalizacji, czy nie i na jakich
zasadach.
PRZYRODA (Geografia)
Ø
Szukaj ( moja
ulubiona zabawa z tatą, gdy miałam 8
lat)np. Parku Klepacza, czas start masz na to np. 5 sec ( sami ustalamy czas ).
Podajemy nazwę geograficzną, zadaniem drugiej osoby, czy też całej grupy jest
jak najszybsze znalezienie tego miejsca
Ø
Możem też zapisać
wszystkie nazwy na karteczkach i zrobić losowanie, dla młodszych dzieci można podać
kolor związany z danym miejscem na mapie
Ø
Znajdź wszystkie
Parki , określ ich kierunek na mapie- Północ, Południe, Wschód , Zachód
Ø
Poszukaj rzek
Ø
Praca z legendą –
szukamy :
PLASTYKA, TECHNIKA
Ø
Na podstawie mapy
stwórz makietę z wykorzystaniem surowców wtórnych ( makieta może powstać na mapie,
albo przy jej użyciu)
Ø
Użyj wyobraźni i stwórz
z mapy abstrakcyjny obraz. Można wyciąć fragment mapy i poprosić dzieci o stworzenie mapy swojego wymarzonego miasta .( dzieci przyklejają fragment w dowolnym miejscu na kartonie, a potem same dorysowują obiekty czy też ulice według własnego pomysłu)
Ø
Z mapy mogą również powstać
czapki, tuby i inne pomysły związane z
technika Origami.
MAPA to świetny
pomysł na pracę METODĄ PROJEKTÓW
Ø
Np. Projekt biura
promocji miasta
Ma powstać
biuro, które wykreuje nasze miasto w Polsce i na arenie międzynarodowej. Dzielimy
klasę na grupy, każdej dajemy inne zadanie.
Dzieci oprócz mapy mają dostać do Internetu, do materiałów plastycznych.
·
I grupa-
przygotowuje kolorowy folder
·
II grupa zakłada
stronę internetową
·
III grupa przy pomocy
mapy robi plan wycieczek po mieście, z wyszczególnieniem dzielnic
·
IV grupa przygotowuje
gazetkę
·
V grupa przygotowuje
kosztorys przedsięwzięcia
·
VI grupa nagrywa
klip reklamowy,
itd.
Musimy
pamiętać, że każde dziecko powinno być zaangażowane.
Komentarze
Prześlij komentarz