Przejdź do głównej zawartości

Praca z mapą - kreatywne wykorzystanie pomocy dydaktycznej.


  

      Pewnego dnia przyszła do mnie zaprzyjaźniona sąsiadka , przynosząc mi plik map Łodzi. Mapy te zostały stworzone przez www.cit.lodz.pl




Na początku grzecznie podziękowałam i odłożyłam, aż do dziś, kiedy przyszły mi do głowy rożne pomysły. 
      Mapa jest fenomenalną pomocą dydaktyczną, jest ona interdyscyplinarna. Możemy tutaj kreować, tworzyć i sypać z rękawa pomysłami np.
MATEMATYKA
Ø  Zmierz odcinek A,B mierzący odległość pomiędzy Placem Wolności, a Placem Niepodległości. Uczeń może zaznaczyć na mapie.


W tym przypadku bawimy się geometrią:
Ø  szukamy figur geometrycznych, zaznaczamy je na mapie, mierzymy ich obwód.
Ø   Jest to doskonały sposób na wprowadzenie pojęć:
·         równoległa,
·         prostopadła,
·         pion, poziom,
·         skos
Ø  Kolory – dla przedszkolaków
Ø  Koła- przeliczamy ile jest kół z legendy w danym kolorze, porównujemy za pomocą znaków :
<,>,=
Ø  Położenie : nad, pod , obok, pomiędzy.

J.POLSKI
Ø  Szukamy ulic rozpoczynających się na daną literę, zapisujemy
Ø  Szukamy ulic, które np. mają jedną, dwie sylaby
Ø  Szukamy ulic, których nazwy się rymują
W tym wypadku warto jest podzielić dzieci na grupy i ogłosić np. konkurs, kto znajdzie więcej , kto znajdzie szybciej. Każdy zna grupę, z którą pracuje i wie czy wprowadzić element rywalizacji, czy nie i na jakich zasadach.

PRZYRODA  (Geografia)
Ø  Szukaj ( moja ulubiona  zabawa z tatą, gdy miałam 8 lat)np. Parku Klepacza, czas start masz na to np. 5 sec ( sami ustalamy czas ). Podajemy nazwę geograficzną, zadaniem drugiej osoby, czy też całej grupy jest jak najszybsze znalezienie tego miejsca
Ø  Możem też zapisać wszystkie nazwy na karteczkach i zrobić losowanie, dla młodszych dzieci można podać kolor związany z danym miejscem na mapie
Ø  Znajdź wszystkie Parki , określ ich kierunek na mapie- Północ, Południe, Wschód , Zachód
Ø  Poszukaj rzek
Ø  Praca z legendą – szukamy :



PLASTYKA, TECHNIKA
Ø  Na podstawie mapy stwórz makietę z wykorzystaniem surowców wtórnych ( makieta może powstać na mapie, albo przy jej użyciu)
Ø  Użyj wyobraźni i stwórz z mapy abstrakcyjny obraz. Można wyciąć fragment mapy i poprosić dzieci o stworzenie mapy swojego wymarzonego miasta .( dzieci przyklejają fragment w dowolnym miejscu na kartonie, a potem same dorysowują obiekty czy też ulice według własnego pomysłu)
Ø  Z mapy mogą również powstać  czapki, tuby i inne pomysły związane z technika Origami.

MAPA to świetny pomysł na pracę METODĄ PROJEKTÓW
Ø  Np. Projekt biura promocji miasta
Ma powstać biuro, które wykreuje nasze miasto w Polsce i na arenie międzynarodowej. Dzielimy klasę na grupy, każdej dajemy inne zadanie.
Dzieci oprócz  mapy mają dostać do Internetu, do materiałów plastycznych.

·         I grupa- przygotowuje kolorowy folder
·         II grupa zakłada stronę internetową
·         III grupa przy pomocy mapy robi plan wycieczek po mieście, z wyszczególnieniem dzielnic
·         IV grupa przygotowuje gazetkę
·         V grupa przygotowuje kosztorys przedsięwzięcia
·         VI grupa nagrywa klip reklamowy,
 itd.

Musimy pamiętać, że każde dziecko powinno być zaangażowane.








Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dziewczynka z parku - omówienie lektury

  Jutro ( 3 grudnia 2020r.)omawiam z moimi uczniami kolejną lekturę - "Dziewczynka z parku" Barbary Kosmowskiej .Książka opowiada o dziewczynce, której umarł tata.W historii tej jest też piękny motyw przyjaźni oraz motyw przewlekłej choroby. Temat śmierci jest trudny do poruszania z dziećmi, ale jest nieunikniony. Dlatego warto właśnie sięgnąć po tę lekturę. Główną bohaterką jest Andzia. Pół roku wcześniej straciła swojego tatę, który był ornitologiem.  Pocieszeniem jest przyjaciel Jeremiasz,z którym spędza wspólnie czas. Chłopczyk choruje na cukrzycę, ale stara się nie poddawać. W moim omówienie znajdziecie: 1. Quiz ze znajomości lektury 2. Quiz małego ornitologa 3. Ustalenie kolejności wydarzeń w książce. 4 Ruletkę- dokończ zdanie 5 Co to jest empatia ? Link: https://view.genial.ly/5fbd2724a5becd0d00486742 https://view.genial.ly/5fbd2724a5becd0d00486742 Your browser does not support the video tag. A teraz kilka słów na temat zapytań o link do edycji.  Swojego...

Powtórzenie treści przed testem kompetencji trzecioklasisty

 Przed moimi uczniami test kompetencji trzecioklasisty. Jest to tradycja szkolna, co roku dzieci dostają arkusze do wypełnienia. Ubierają sią na galowo. Ten post nie ma na celu rozstrzygania czy taki test jest w ogóle potrzebny. Bo wiem, ze zdania są podzielone, zarówno wśród nauczycieli i rodziców.  Ja ze swojej strony  nie chcę stresować moich uczniów, powiem im, iż  taki test to  informacja dla nich samych, jak i dla mnie,  jakie umiejętności zostały utrwalone, a nad czym jeszcze musimy popracować I tak to potraktujmy.  Postanowiłam przygotować im interaktywne powtórzenie treści ,oparte na ubiegłorocznym Teście Kompetencji Trzecioklasisty z Operonem. Oto efekt mojej kilkugodzinnej pracy https://view.genial.ly/6079cbd85a25e70d38be9a5b/guide-pencils-list Możecie się częstować linkiem A teraz kilka słów na temat zapytań o link do edycji. Swojego czasu udostępniałam takowe, aż do pewnego dnia, kiedy ujrzałam moją prezentację u kogoś innego. Osoba ta nie...

Kajtkowe przygody- stacje - omówienie lektury

 We wtorek zacznę omawiać kolejną lekturę z moimi trzecioklasistami, będą to "Kajtkowe przygody", bohaterem historii jest bocian, Niestety w ostatnim tygodniu zepsuła się tablica interaktywna w mojej klasie , w związku z tym nie będę robić prezentacji na genially. gdyż wyświetlana na ekranie komputera już nie jest tak atrakcyjna. Zastanawiałam się, jak kreatywnie omówić lekturę i wtedy przyszło mi do głowy zrobienie stacji. Będzie to praca grupowa , dzieci będą pokonywać kolejne stacje, gdzie czekać będę na nich różne zadania.  Dzieci będą pracować w 5 drużynach : Drużyna Kajtka Drużyna szarej gęsi  Drużyna Filipa Wypłosza Drużyna Cukierka  Drużyna Ciotki Wronisławy Podział na grupy: Uczniowie będą losować karteczki z nazwą swojej drużyny.  Po zakończonym zadaniu na danej stacji- przypną symbol swojej drużyny na tablicy w odpowiednim miejscu.   Na samym początku uczniowie złożą  wykonany przez...