11 listopada

Dzisiejszy post ma związek z nadchodzącym Dniem Niepodległości. Stworzyłyśmy nietuzinkowy scenariusz przedstawienia. Dlatego chciałbym się nim tu podzielić, może komuś się przyda. Mam pełną zgodę współautorki. :) :)





Scenariusz przedstawienia pt’ „Biały krzyż”
z okazji Święta Niepodległości

Występujący: uczniowie klas 2a, 2b
Autorki: p. Anna Kuzaniak, p. Kamila Mrówczyńska-Haładaj

Uczniowie wchodzą na scenę ze śpiewem na ustach przy piosence pt. „Biały krzyż” 
w wykonaniu zespołu Ira.

Dziecko 1:” Dzisiaj wielka jest rocznica- 11 Listopada. Tym, co zmarli za ojczyznę hołd wdzięczności Polska składa.
Dziecko 2: Im to bowiem zawdzięczamy wolność- polską mowę w szkole, to, że tylko z ksiąg historii poznajemy dziś niewolę.
Dziecko 3: Uroczyście biją dzwony, w mieście flagi rozwinięto… i me serce się raduje, że obchodzę Polski święto” ( autor L. Wiszniewski)
Dziecko 4: Wykonamy układ taneczny do piosenki zespołu Contra Mundum pt. „Przed snem”, której tekst jest wierszem autorstwa jednego z powstańców, pana Tadeusza Gajcego.

Dzieci prezentują taniec z wstążkami do piosenki zespołu Contra Mundum pt. „Przed snem”.

Dziecko 5: „Opowiedz nam, moja ojczyzno jak matka dzieciom ciekawym, o latach znaczonych blizną na wiekach chwały i sławy.
Dziecko 6: Matczynej ucz nas miłości, jak ojciec w życie wprowadzaj, nie żałuj serdecznej troski, za trudy szczodrze nagradzaj” (Opowiedz nam moja ojczyzno, autor: Regina Pisarek)
Dziecko 7: A co to jest  Niepodległość?

Uczniowie wykonują piosenkę pt. „Co to jest Niepodległość?” zespołu Zozi.                   W czasie piosenki na ekranie zostaje wyświetlona animowana historia Polski. (Tomasz Bagiński)

Dziecko 8: Z tej okazji poeta Juliusz Słowacki napisał „Pieśń Konfederatów Barskich”.


Uczniowie wykonują taniec z flagami do piosenki zespołu Contra Mundum pt. „Pieśń Konfederatów Barskich”.
https://www.facebook.com/2244812352229594/videos/992114454461774/

Powyżej link do występu.

Dziecko 9: „Bywaj dziewczę drogie, ojczyzna mnie woła, idę za kraj walczyć wśród rodaków koła;  i choć przyjdzie ścigać jak najdalej wroga, nigdy nie zapomnę jak mi jesteś droga.
Dziecko 10: Czuję to, bom Polka! Ojczyzna w potrzebie, nie pamiętaj o mnie, nie oszczędzaj siebie. Kto nie zna jej cierpień i głos jej przytłumi, niegodzien  miłości i kochać nie umie.” ( piosenka, Utwór: Chór Polskiego Radia w Krakowie)

Uczniowie wykonują inscenizację do piosenki Matusza Ziółko pt. „Legiony” Role: Polka, polski żołnierz, zaborcy: Rosja, Austria, Prusy.

Dziecko 11: Zaborcy robili wszystko aby zapomniano o Polsce. W takiej sytuacji rodziny muszą zadbać o to, by ich dzieci mówiły po polsku i znały polską historię i obyczaje.

4 uczniów zanosi symbolicznie znicze pod biały, brzozowy krzyż.

Dziecko 12: „A jak Ciebie kto zapyta: Kto Ty taki? Skąd Ty rodem?
Dziecko 13: Mów, żeś z tego łanu żyta. Żeś z tych łąk, co pachną miodem .
Dziecko 14: Mów, że jesteś z takiej chaty, co piastową chatą była.
Dziecko 15: Żeś z tej ziemi, której kwiaty, gorzka rosa wykarmiła.” (Maria Konopnicka)

Obie klasy zwracają się w swój ą stronę i prowadzą dialog:
— „Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swemi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czym ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czym zdobyta?
— Krwią i blizną.
—Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę!” (Katechizm polskiego dziecka, Władysław Bełza)


Uczniowie z podziałem na role wykonują utwór pt. „Dziś idę walczyć Mamo”. Zakańczają go stając na baczność w ciszy z polskimi flagami uniesionymi w górę.

Komentarze

Popularne posty