Innowacja - Zielono mi - Łódź ekologiczna
W ubiegłym miesiącu zostałam zaproszona do podzespołu d/s ekologii w Wydziale Edukacji Urzędu Miasta Łodzi, w roli eksperta. Naszym zadaniem jest stworzenie ekologicznego programu dla wszystkich placówek edukacyjnych w mieście. Przy tej okazji przypomniało mi się, że w Innowacji pedagogicznej, którą napisałam w 2015 r - "Oczarowała Nas Łódź", znajduje się rozdział o ekologii.
Może kogoś zainspiruję:
Może kogoś zainspiruję:
III
blok „Zielono mi – czyli Łódź ekologiczna”
Cele
szczegółowe:
Uczeń
·
Dostrzega potrzebę porządkowania terenu wokół domu, szkoły. .
·
Wie gdzie w pobliżu szkoły i miejsca zamieszkania znajdują się
pojemniki do segregacji odpadów.
·
Rozpoznaje i nazywa drzewa i krzewy rosnące w
łódzkich parkach.
·
Wykonuje album – liście z parku.
·
Wie jakie prace wykonuje leśniczy.
·
Potrafi opisać krajobraz swojej okolicy.
·
Dostrzega piękno Lasu Łagiewnickiego.
·
Umie określić główne kierunki za pomocą
Słońca i kompasu.
·
Rozpoznaje drzewa, krzewy i rośliny zielone
rosnące w łódzkich parkach/
·
Potrafi obliczać wiek drzewa na podstawie
pomiaru obwodu pnia.
·
Praktycznie posługuje się lupą i lornetką.
·
Gromadzi okazy przyrody – tworzy albumy,
plakaty oraz makiety pomników przyrody.
·
Obserwuje życie zwierząt.
.
· Uzasadnia dobroczynny wpływ lasów parków i
ogrodów na zdrowie człowieka.
·
Wymienia drzewa i krzewy Lasu Łagiewnickiego.
·
Wymienia zwierzęta Lasu Łagiewnickiego.
·
Wyjaśnia pojęcia „Park krajobrazowy”,
„Rezerwat przyrody”.
·
Wymienia łódzkie miejsca rekreacji (parki,
Arturówek Stawy Jana, Stawy Stefańskiego, Młynek).
·
Wymienia przykłady aktywnego spędzania
wolnego czasu w łódzkich miejscach rekreacji.
·
Bierze czynny udział w zabawach ruchowych,
ćwiczeniach oddechowych i relaksacyjnych na terenie parku.
·
Opowiada ciekawostki związane z łódzkimi
parkami.
·
Przestrzega Regulaminu obowiązującego na
terenach parków, ogrodów, ZOO.
·
Wyjaśnia pojęcie pomnik przyrody.
·
Układa na tablicy interaktywnej historyjkę
obrazkową na temat „Od ścieku do szklanki czystej wody” z użyciem związków
przyczynowo – skutkowych.
·
Wyjaśnia proces zamiany ścieków w czystą
wodę.
·
Wypowiada się na temat pracy osób pracujących
w Grupowej Oczyszczalni Ścieków w Łodzi.
·
Wyjaśnia potrzebę ochrony środowiska w swoim
otoczeniu.
·
Bierze udział w quizie na temat „Czyste
miasto wokół mnie” – udziela odpowiedzi na pytanie „Co można zrobić aby Łódź
była czysta?”.
·
Bierze udział w konkursie plastycznym na
temat „Łódź moje miasto”.
·
Bierze udział wraz z rodzicami w zbiórce
makulatury i zużytych baterii.
·
Czuje
się cząstką przyrody i lokalnego społeczeństwa.
|
Treści:
1. „Zielone łódzkie lasy”- Park Krajobrazowy Wzniesień
Łódzkich-Leśnictwo Lasu Łagiewnickiego- udział w zajęciach warsztatowych dla
Szkół na terenie lasu, ścieżka zdrowia, spacer po Arturówku- fauna i flora,
zajęcia warsztatowe na terenie Arturówka.
2. „Łódzkie parki”- spacery po łódzkich parkach z kartą tropiciela przyrody, zwiedzanie Parku
Klepacza ( kwiecień – cebulice syberyjskie- dywan kwiatowy), Park
Poniatowskiego, Park Staromiejski, Park Źródliska. Ciekawostki związane
z oglądanym miejscem, wykonanie makiet parków.
z oglądanym miejscem, wykonanie makiet parków.
3. „Zielone atrakcje Łodzi”- Ogród Botaniczny, Palmiarnia, Zoo, Stawy
Jana, Stawy Stefańskiego. Wycieczki oraz interaktywny spacer.
4. „Oczyszczalnia ścieków”- zwiedzanie Grupowej Oczyszczalni Ścieków.
5. „Jesteśmy eko -strażnikami”- akcja sprzątanie po swoim psie,
segregacja śmieci, udział w akcji „Sprzątanie Świata”, zbiórka zużytych
baterii, konkurs plastyczny „Czyste miasto”, udział w „Quizie ekologicznym”.
Przykładowe
działania:
- · „Sprzątanie świata”- w okolicy szkoły
- ·
Zapisywanie nazw zwierząt, jakie możemy spotkać
w Lesie Łagiewnickim
- ·
Plakat- Zwierzęta Lasu Łagiewnickiego
- ·
Quiz ekologiczny
- ·
Wykonanie albumu „Liście parku”
- ·
Krótki opis krajobrazu okolicy (praca pisemna)
- ·
Praca z kompasem
- ·
Makieta Pomników Przyrody
- ·
Wycieczka do Lasu Łagiewnickiego –Przemierzanie
ścieżki zdrowia w Lesie Łagiewnickim
- ·
Spacer po Arturówku, udział w warsztatach edukacyjnych. Zabawa
tropiąca „Wielkie poszukiwania”
- ·
Poznawanie lasu wszystkimi zmysłami – wąchanie
igliwia, słuchanie odgłosów leśnych zwierząt, odgadywanie za pomocą dotyku skarbów
lasu, składanie obrazka leśnego zwierzęcia w całość z użyciem tablicy
interaktywnej
- ·
Słuchanie odgłosów leśnych zwierząt
- ·
Obserwacja wyglądu warunków w jakich żyją zwierzęta
- ·
„Czyj to głos”- zagadki słuchowe
- ·
Przyporządkowanie ilustracji do drzewa wesołego
i smutnego z użyciem tablicy interaktywnej i programu IQ BOARD
- ·
Zasadzenie drzewa w najbliższym otoczeniu
szkoły
- ·
Spacery po łódzkich parkach
- ·
Słuchanie ciekawostek na temat łódzkich parków
- ·
Zabawy ruchowe w „Parku na Zdrowiu”
- ·
Wycieczka na Stawy Jana, Stawy Stefańskiego,
„Młynek, do Arturówka
- ·
Pogadanka na temat sposobów spędzania aktywnie
wolnego czasu w „zielonych” miejscach Łodzi
- ·
Wycieczka do Ogrodu Botanicznego, Palmiarni,
Zoo
- ·
Układnie w kolejności historyjki obrazkowej „Od
ścieku do szklanki czystej wody” oraz opowiadanie jej z uwzględnieniem związków
przyczynowo – skutkowych
- ·
Rozmowa na temat czynności wykonywanych przez
pracowników grupowej oczyszczalni ścieków
- ·
Pogadanki, wiersze, opowiadania na temat
sposobów utrzymywania czystości oraz ochrony środowiska w Łodzi
- ·
Quizy, konkursy
- ·
Zbiórka makulatury i zużytych baterii, nakrętek
- ·
Praca plastyczna „Kocham las”.
Wygląda to super. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń