Przejdź do głównej zawartości

Innowacja - Zielono mi - Łódź ekologiczna

W ubiegłym miesiącu zostałam zaproszona do podzespołu d/s ekologii w Wydziale Edukacji Urzędu Miasta Łodzi, w roli eksperta. Naszym zadaniem jest stworzenie ekologicznego programu dla wszystkich placówek edukacyjnych w mieście. Przy tej okazji przypomniało mi się, że w Innowacji pedagogicznej, którą napisałam w 2015 r - "Oczarowała  Nas Łódź", znajduje się rozdział o ekologii. 
Może kogoś zainspiruję:



III blok „Zielono mi – czyli Łódź ekologiczna”
Cele szczegółowe:
Uczeń
·         Dostrzega potrzebę porządkowania terenu wokół domu, szkoły. .
·         Wie gdzie w pobliżu szkoły i miejsca zamieszkania znajdują się pojemniki do segregacji odpadów.
·         Rozpoznaje i nazywa drzewa i krzewy rosnące w łódzkich parkach.
·         Wykonuje album – liście z parku.
·         Wie jakie prace wykonuje leśniczy.
·         Potrafi opisać krajobraz swojej okolicy.
·          Dostrzega piękno Lasu Łagiewnickiego.
·         Umie określić główne kierunki za pomocą Słońca i kompasu.
·          Rozpoznaje drzewa, krzewy i rośliny zielone rosnące w łódzkich parkach/
·         Potrafi obliczać wiek drzewa na podstawie pomiaru obwodu pnia.
·         Praktycznie posługuje się lupą i lornetką.
·         Gromadzi okazy przyrody – tworzy albumy, plakaty oraz makiety pomników przyrody.
·         Obserwuje życie zwierząt.

.
·      Uzasadnia dobroczynny wpływ lasów parków i ogrodów na zdrowie człowieka.
·         Wymienia drzewa i krzewy Lasu Łagiewnickiego.
·         Wymienia zwierzęta Lasu Łagiewnickiego.
·         Wyjaśnia pojęcia „Park krajobrazowy”, „Rezerwat przyrody”.
·         Wymienia łódzkie miejsca rekreacji (parki, Arturówek Stawy Jana, Stawy Stefańskiego, Młynek).
·         Wymienia przykłady aktywnego spędzania wolnego czasu w łódzkich miejscach rekreacji.
·         Bierze czynny udział w zabawach ruchowych, ćwiczeniach oddechowych i relaksacyjnych na terenie parku.
·         Opowiada ciekawostki związane z łódzkimi parkami.
·         Przestrzega Regulaminu obowiązującego na terenach parków, ogrodów, ZOO.
·         Wyjaśnia pojęcie pomnik przyrody.
·         Układa na tablicy interaktywnej historyjkę obrazkową na temat „Od ścieku do szklanki czystej wody” z użyciem związków przyczynowo – skutkowych.
·         Wyjaśnia proces zamiany ścieków w czystą wodę.
·         Wypowiada się na temat pracy osób pracujących w Grupowej Oczyszczalni Ścieków w Łodzi.
·          Wyjaśnia potrzebę ochrony środowiska w swoim otoczeniu.
·         Bierze udział w quizie na temat „Czyste miasto wokół mnie” – udziela odpowiedzi na pytanie „Co można zrobić aby Łódź była czysta?”.
·         Bierze udział w konkursie plastycznym na temat „Łódź moje miasto”.
·         Bierze udział wraz z rodzicami w zbiórce makulatury i zużytych baterii.
·          Czuje się cząstką przyrody i lokalnego społeczeństwa.


Treści:
1. „Zielone łódzkie lasy”- Park Krajobrazowy Wzniesień Łódzkich-Leśnictwo Lasu Łagiewnickiego- udział w zajęciach warsztatowych dla Szkół na terenie lasu, ścieżka zdrowia, spacer po Arturówku- fauna i flora, zajęcia warsztatowe na terenie Arturówka.
2. „Łódzkie parki”- spacery po łódzkich parkach z kartą tropiciela przyrody, zwiedzanie Parku Klepacza ( kwiecień – cebulice syberyjskie- dywan kwiatowy), Park Poniatowskiego, Park Staromiejski, Park Źródliska. Ciekawostki związane
z oglądanym miejscem, wykonanie makiet parków.
3. „Zielone atrakcje Łodzi”- Ogród Botaniczny, Palmiarnia, Zoo, Stawy Jana, Stawy Stefańskiego. Wycieczki oraz interaktywny spacer.
4. „Oczyszczalnia ścieków”- zwiedzanie Grupowej Oczyszczalni Ścieków.
5. „Jesteśmy eko -strażnikami”- akcja sprzątanie po swoim psie, segregacja śmieci, udział w akcji „Sprzątanie Świata”, zbiórka zużytych baterii, konkurs plastyczny „Czyste miasto”, udział w „Quizie ekologicznym”.

Przykładowe działania:
  • ·         Sprzątanie świata”- w okolicy szkoły
  • ·         Zapisywanie nazw zwierząt, jakie możemy spotkać w Lesie Łagiewnickim
  • ·         Plakat- Zwierzęta Lasu Łagiewnickiego
  • ·         Quiz ekologiczny
  • ·         Wykonanie albumu „Liście parku”
  • ·         Krótki opis krajobrazu okolicy (praca pisemna)
  • ·         Praca z kompasem
  • ·         Makieta Pomników Przyrody
  • ·         Wycieczka do Lasu Łagiewnickiego –Przemierzanie ścieżki zdrowia w Lesie Łagiewnickim
  • ·         Spacer po Arturówku,  udział w warsztatach edukacyjnych. Zabawa tropiąca „Wielkie poszukiwania”
  • ·         Poznawanie lasu wszystkimi zmysłami – wąchanie igliwia, słuchanie odgłosów leśnych zwierząt, odgadywanie za pomocą dotyku skarbów lasu, składanie obrazka leśnego zwierzęcia w całość z użyciem tablicy interaktywnej
  • ·         Słuchanie odgłosów leśnych zwierząt
  • ·         Obserwacja wyglądu  warunków w jakich żyją zwierzęta
  • ·         „Czyj to głos”- zagadki słuchowe
  • ·         Przyporządkowanie ilustracji do drzewa wesołego i smutnego z użyciem tablicy interaktywnej i programu IQ BOARD
  • ·         Zasadzenie drzewa w najbliższym otoczeniu szkoły
  • ·         Spacery po łódzkich parkach
  • ·         Słuchanie ciekawostek na temat łódzkich parków
  • ·         Zabawy ruchowe w „Parku na Zdrowiu”
  • ·         Wycieczka na Stawy Jana, Stawy Stefańskiego, „Młynek, do Arturówka
  • ·         Pogadanka na temat sposobów spędzania aktywnie wolnego czasu w „zielonych” miejscach Łodzi
  • ·         Wycieczka do Ogrodu Botanicznego, Palmiarni, Zoo
  • ·         Układnie w kolejności historyjki obrazkowej „Od ścieku do szklanki czystej wody” oraz opowiadanie jej z uwzględnieniem związków przyczynowo – skutkowych
  • ·         Rozmowa na temat czynności wykonywanych przez pracowników grupowej oczyszczalni ścieków
  • ·         Pogadanki, wiersze, opowiadania na temat sposobów utrzymywania czystości oraz ochrony środowiska w Łodzi
  • ·         Quizy, konkursy
  • ·         Zbiórka makulatury i zużytych baterii, nakrętek
  • ·         Praca plastyczna „Kocham las”.


Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Dziewczynka z parku - omówienie lektury

  Jutro ( 3 grudnia 2020r.)omawiam z moimi uczniami kolejną lekturę - "Dziewczynka z parku" Barbary Kosmowskiej .Książka opowiada o dziewczynce, której umarł tata.W historii tej jest też piękny motyw przyjaźni oraz motyw przewlekłej choroby. Temat śmierci jest trudny do poruszania z dziećmi, ale jest nieunikniony. Dlatego warto właśnie sięgnąć po tę lekturę. Główną bohaterką jest Andzia. Pół roku wcześniej straciła swojego tatę, który był ornitologiem.  Pocieszeniem jest przyjaciel Jeremiasz,z którym spędza wspólnie czas. Chłopczyk choruje na cukrzycę, ale stara się nie poddawać. W moim omówienie znajdziecie: 1. Quiz ze znajomości lektury 2. Quiz małego ornitologa 3. Ustalenie kolejności wydarzeń w książce. 4 Ruletkę- dokończ zdanie 5 Co to jest empatia ? Link: https://view.genial.ly/5fbd2724a5becd0d00486742 https://view.genial.ly/5fbd2724a5becd0d00486742 Your browser does not support the video tag. A teraz kilka słów na temat zapytań o link do edycji.  Swojego...

Andrzejki - nauka i zabawa.

 Kolejny  post i kolejna interaktywna lekcja, w której znajdziecie naukę i zabawę. Zapominamy bardzo często o naszych tradycjach. Jedną z nich są andrzejki i podczas tej lekcji chciałabym, aby dzieci zdobyły wiedzę na ten temat,  a i przy okazji trochę się pobawiły. Wspominam też o katarzynkach, które są  mniej popularne i w pewnym momencie całkowicie wyparte przez andrzejki.Na koniec lekcji pojawiają się zabawy andrzejkowe z zaznaczeniem, że jest to tylko zabawa. Myślę, że będzie to wspaniała okazja do rozrywki dla moich uczniów, a może i nawet dla ich rodziców. Podczas lekcji wykorzystałam swoje avatary ściągnięte z bitmoji. Nauczyłam się tego podczas jednego ze szkoleń z Akademią Genial.ly. Your browser does not support the video tag. Prezentację wykonałam sama, od początku do końca. Nie korzystałam z gotowych szablonów. Zapraszam na genialne andrzejki  :) Kliknij na poniższy link https://view.genial.ly/5fb64a32c48a490d2894b40c/presentation-andrzejki-kmh A t...

Kajtkowe przygody- stacje - omówienie lektury

 We wtorek zacznę omawiać kolejną lekturę z moimi trzecioklasistami, będą to "Kajtkowe przygody", bohaterem historii jest bocian, Niestety w ostatnim tygodniu zepsuła się tablica interaktywna w mojej klasie , w związku z tym nie będę robić prezentacji na genially. gdyż wyświetlana na ekranie komputera już nie jest tak atrakcyjna. Zastanawiałam się, jak kreatywnie omówić lekturę i wtedy przyszło mi do głowy zrobienie stacji. Będzie to praca grupowa , dzieci będą pokonywać kolejne stacje, gdzie czekać będę na nich różne zadania.  Dzieci będą pracować w 5 drużynach : Drużyna Kajtka Drużyna szarej gęsi  Drużyna Filipa Wypłosza Drużyna Cukierka  Drużyna Ciotki Wronisławy Podział na grupy: Uczniowie będą losować karteczki z nazwą swojej drużyny.  Po zakończonym zadaniu na danej stacji- przypną symbol swojej drużyny na tablicy w odpowiednim miejscu.   Na samym początku uczniowie złożą  wykonany przez...