Innowacja - Zielono mi - Łódź ekologiczna

W ubiegłym miesiącu zostałam zaproszona do podzespołu d/s ekologii w Wydziale Edukacji Urzędu Miasta Łodzi, w roli eksperta. Naszym zadaniem jest stworzenie ekologicznego programu dla wszystkich placówek edukacyjnych w mieście. Przy tej okazji przypomniało mi się, że w Innowacji pedagogicznej, którą napisałam w 2015 r - "Oczarowała  Nas Łódź", znajduje się rozdział o ekologii. 
Może kogoś zainspiruję:



III blok „Zielono mi – czyli Łódź ekologiczna”
Cele szczegółowe:
Uczeń
·         Dostrzega potrzebę porządkowania terenu wokół domu, szkoły. .
·         Wie gdzie w pobliżu szkoły i miejsca zamieszkania znajdują się pojemniki do segregacji odpadów.
·         Rozpoznaje i nazywa drzewa i krzewy rosnące w łódzkich parkach.
·         Wykonuje album – liście z parku.
·         Wie jakie prace wykonuje leśniczy.
·         Potrafi opisać krajobraz swojej okolicy.
·          Dostrzega piękno Lasu Łagiewnickiego.
·         Umie określić główne kierunki za pomocą Słońca i kompasu.
·          Rozpoznaje drzewa, krzewy i rośliny zielone rosnące w łódzkich parkach/
·         Potrafi obliczać wiek drzewa na podstawie pomiaru obwodu pnia.
·         Praktycznie posługuje się lupą i lornetką.
·         Gromadzi okazy przyrody – tworzy albumy, plakaty oraz makiety pomników przyrody.
·         Obserwuje życie zwierząt.

.
·      Uzasadnia dobroczynny wpływ lasów parków i ogrodów na zdrowie człowieka.
·         Wymienia drzewa i krzewy Lasu Łagiewnickiego.
·         Wymienia zwierzęta Lasu Łagiewnickiego.
·         Wyjaśnia pojęcia „Park krajobrazowy”, „Rezerwat przyrody”.
·         Wymienia łódzkie miejsca rekreacji (parki, Arturówek Stawy Jana, Stawy Stefańskiego, Młynek).
·         Wymienia przykłady aktywnego spędzania wolnego czasu w łódzkich miejscach rekreacji.
·         Bierze czynny udział w zabawach ruchowych, ćwiczeniach oddechowych i relaksacyjnych na terenie parku.
·         Opowiada ciekawostki związane z łódzkimi parkami.
·         Przestrzega Regulaminu obowiązującego na terenach parków, ogrodów, ZOO.
·         Wyjaśnia pojęcie pomnik przyrody.
·         Układa na tablicy interaktywnej historyjkę obrazkową na temat „Od ścieku do szklanki czystej wody” z użyciem związków przyczynowo – skutkowych.
·         Wyjaśnia proces zamiany ścieków w czystą wodę.
·         Wypowiada się na temat pracy osób pracujących w Grupowej Oczyszczalni Ścieków w Łodzi.
·          Wyjaśnia potrzebę ochrony środowiska w swoim otoczeniu.
·         Bierze udział w quizie na temat „Czyste miasto wokół mnie” – udziela odpowiedzi na pytanie „Co można zrobić aby Łódź była czysta?”.
·         Bierze udział w konkursie plastycznym na temat „Łódź moje miasto”.
·         Bierze udział wraz z rodzicami w zbiórce makulatury i zużytych baterii.
·          Czuje się cząstką przyrody i lokalnego społeczeństwa.


Treści:
1. „Zielone łódzkie lasy”- Park Krajobrazowy Wzniesień Łódzkich-Leśnictwo Lasu Łagiewnickiego- udział w zajęciach warsztatowych dla Szkół na terenie lasu, ścieżka zdrowia, spacer po Arturówku- fauna i flora, zajęcia warsztatowe na terenie Arturówka.
2. „Łódzkie parki”- spacery po łódzkich parkach z kartą tropiciela przyrody, zwiedzanie Parku Klepacza ( kwiecień – cebulice syberyjskie- dywan kwiatowy), Park Poniatowskiego, Park Staromiejski, Park Źródliska. Ciekawostki związane
z oglądanym miejscem, wykonanie makiet parków.
3. „Zielone atrakcje Łodzi”- Ogród Botaniczny, Palmiarnia, Zoo, Stawy Jana, Stawy Stefańskiego. Wycieczki oraz interaktywny spacer.
4. „Oczyszczalnia ścieków”- zwiedzanie Grupowej Oczyszczalni Ścieków.
5. „Jesteśmy eko -strażnikami”- akcja sprzątanie po swoim psie, segregacja śmieci, udział w akcji „Sprzątanie Świata”, zbiórka zużytych baterii, konkurs plastyczny „Czyste miasto”, udział w „Quizie ekologicznym”.

Przykładowe działania:
  • ·         Sprzątanie świata”- w okolicy szkoły
  • ·         Zapisywanie nazw zwierząt, jakie możemy spotkać w Lesie Łagiewnickim
  • ·         Plakat- Zwierzęta Lasu Łagiewnickiego
  • ·         Quiz ekologiczny
  • ·         Wykonanie albumu „Liście parku”
  • ·         Krótki opis krajobrazu okolicy (praca pisemna)
  • ·         Praca z kompasem
  • ·         Makieta Pomników Przyrody
  • ·         Wycieczka do Lasu Łagiewnickiego –Przemierzanie ścieżki zdrowia w Lesie Łagiewnickim
  • ·         Spacer po Arturówku,  udział w warsztatach edukacyjnych. Zabawa tropiąca „Wielkie poszukiwania”
  • ·         Poznawanie lasu wszystkimi zmysłami – wąchanie igliwia, słuchanie odgłosów leśnych zwierząt, odgadywanie za pomocą dotyku skarbów lasu, składanie obrazka leśnego zwierzęcia w całość z użyciem tablicy interaktywnej
  • ·         Słuchanie odgłosów leśnych zwierząt
  • ·         Obserwacja wyglądu  warunków w jakich żyją zwierzęta
  • ·         „Czyj to głos”- zagadki słuchowe
  • ·         Przyporządkowanie ilustracji do drzewa wesołego i smutnego z użyciem tablicy interaktywnej i programu IQ BOARD
  • ·         Zasadzenie drzewa w najbliższym otoczeniu szkoły
  • ·         Spacery po łódzkich parkach
  • ·         Słuchanie ciekawostek na temat łódzkich parków
  • ·         Zabawy ruchowe w „Parku na Zdrowiu”
  • ·         Wycieczka na Stawy Jana, Stawy Stefańskiego, „Młynek, do Arturówka
  • ·         Pogadanka na temat sposobów spędzania aktywnie wolnego czasu w „zielonych” miejscach Łodzi
  • ·         Wycieczka do Ogrodu Botanicznego, Palmiarni, Zoo
  • ·         Układnie w kolejności historyjki obrazkowej „Od ścieku do szklanki czystej wody” oraz opowiadanie jej z uwzględnieniem związków przyczynowo – skutkowych
  • ·         Rozmowa na temat czynności wykonywanych przez pracowników grupowej oczyszczalni ścieków
  • ·         Pogadanki, wiersze, opowiadania na temat sposobów utrzymywania czystości oraz ochrony środowiska w Łodzi
  • ·         Quizy, konkursy
  • ·         Zbiórka makulatury i zużytych baterii, nakrętek
  • ·         Praca plastyczna „Kocham las”.


Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty