Etyka- nauczanie zdalne

W dobie koronawirusa nauczanie etyki nie musi być trudne. Chociaż brak jest programów i scenariuszy dla klas I-III.

Nauczyciel etyki przyzwyczajony jest do tego, że sam musi tworzyć scenariusze i szukać inspiracji, aby w atrakcyjny sposób realizować podstawę.
Jestem dyplomowanym arteterapeutą, (ukończyłam studia podyplomowe) w związku  z tym staram się wpleść elementy arteterapii do etyki. Takim sposobem jest wysyłanie moim uczniom bajek terapeutycznych, mogą oni utożsamiać się z bohaterami. Bajki te dają do myślenia, skłaniają do refleksji. Skończyłam ostatnio 60 godzinny e-learningowy kurs "Bajkoterapia  w pracy nauczyciela i pedagoga" dzięki, któremu otrzymałam, wiele materiałów do pracy.

Od tego właśnie zaczęłam. Wysłałam bajkę oraz pytania z nią związane plus propozycję pracy plastycznej. Moi uczniowie czytali np.:
-Andy i jego przyjaciel- bajkę dla dziecka, które jest nieśmiałe i ma trudności w nawiązywaniu przyjaźni z rówieśnikami.
- Żabi król- bajka ta zwraca uwagę na to, jak ważne jest dotrzymywanie słowa.
- Bajka o cynamonie- dla dzieci z obniżonym poczuciem własnej wartości.
- Wróżka- jej tematem jest nieprawdziwość powierzchownych ocen.
- Bajka o dwóch ołówkach- uświadomienie potrzeby bezinteresownej chęci pomagania, budowania zaufania.
- Bajka o mróweczce- młodzi czytelnicy przekonują się, że jedno niepowodzenie nie przekreśla możliwości osiągnięcia sukcesu.
- Bajka o pszczółce- co potrafię, do czego mam predyspozycje
- Zaginiony pierścionek, bajka o braku akceptacji ze strony grupy rówieśniczej.
- Bajka o samolubnym misiu- bajka dla dzieci, które nie chcą się niczym dzielić

Bajki te można znaleźć:
Literatura:
C.R Pertier,Baśnie w przedszkolu. Bajkoterapia w pracy z dziećmi, 2012 , Kielce
red; M. Leszczawska, Bajki całkiem nowe. Opowieści terapeutyczne studentów filologii polskiej (2008)
I Kożminśka, E. Olszewska, Wychowanie przez czytanie, Warszawa, 2010 r.
M.Molicka, Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań, 2002r.
red. Ziółkowska B, Niestworzone historie. Bajki edukacyjne, Poznań 2007r.
Zapisałam się na kolejny kurs "Wykorzystanie bajki w procesie terapii i edukacji dzieci", mam nadzieję, że znajdę tam kolejne materiały, które wykorzystam w pracy z dziećmi.

Mój sposób na "zdalną" etykę to nie tylko bajki, to również zabawy i gry na wordwall, które sama tworzę, w oparciu o własne pomysły, czasem i o pomysły innych nauczycieli.


etyka wielkanocna


Ostatnio pokusiłam się o zrobienie interaktywnej lekcji o emocjach na genial.ly

Jeśli i Tobie spodobało się Drogi Czytelniku, miło mi będzie jeśli zostawisz po sobie komentarz.




Zapraszam do grupy na Facebooku 
Nauczyciele etyki w edukacji wczesnoszkolnej 
Będziemy tam wymieniać się inspiracjami w tym zakresie:







Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty