Przejdź do głównej zawartości

Etyka- nauczanie zdalne

W dobie koronawirusa nauczanie etyki nie musi być trudne. Chociaż brak jest programów i scenariuszy dla klas I-III.

Nauczyciel etyki przyzwyczajony jest do tego, że sam musi tworzyć scenariusze i szukać inspiracji, aby w atrakcyjny sposób realizować podstawę.
Jestem dyplomowanym arteterapeutą, (ukończyłam studia podyplomowe) w związku  z tym staram się wpleść elementy arteterapii do etyki. Takim sposobem jest wysyłanie moim uczniom bajek terapeutycznych, mogą oni utożsamiać się z bohaterami. Bajki te dają do myślenia, skłaniają do refleksji. Skończyłam ostatnio 60 godzinny e-learningowy kurs "Bajkoterapia  w pracy nauczyciela i pedagoga" dzięki, któremu otrzymałam, wiele materiałów do pracy.

Od tego właśnie zaczęłam. Wysłałam bajkę oraz pytania z nią związane plus propozycję pracy plastycznej. Moi uczniowie czytali np.:
-Andy i jego przyjaciel- bajkę dla dziecka, które jest nieśmiałe i ma trudności w nawiązywaniu przyjaźni z rówieśnikami.
- Żabi król- bajka ta zwraca uwagę na to, jak ważne jest dotrzymywanie słowa.
- Bajka o cynamonie- dla dzieci z obniżonym poczuciem własnej wartości.
- Wróżka- jej tematem jest nieprawdziwość powierzchownych ocen.
- Bajka o dwóch ołówkach- uświadomienie potrzeby bezinteresownej chęci pomagania, budowania zaufania.
- Bajka o mróweczce- młodzi czytelnicy przekonują się, że jedno niepowodzenie nie przekreśla możliwości osiągnięcia sukcesu.
- Bajka o pszczółce- co potrafię, do czego mam predyspozycje
- Zaginiony pierścionek, bajka o braku akceptacji ze strony grupy rówieśniczej.
- Bajka o samolubnym misiu- bajka dla dzieci, które nie chcą się niczym dzielić

Bajki te można znaleźć:
Literatura:
C.R Pertier,Baśnie w przedszkolu. Bajkoterapia w pracy z dziećmi, 2012 , Kielce
red; M. Leszczawska, Bajki całkiem nowe. Opowieści terapeutyczne studentów filologii polskiej (2008)
I Kożminśka, E. Olszewska, Wychowanie przez czytanie, Warszawa, 2010 r.
M.Molicka, Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań, 2002r.
red. Ziółkowska B, Niestworzone historie. Bajki edukacyjne, Poznań 2007r.
Zapisałam się na kolejny kurs "Wykorzystanie bajki w procesie terapii i edukacji dzieci", mam nadzieję, że znajdę tam kolejne materiały, które wykorzystam w pracy z dziećmi.

Mój sposób na "zdalną" etykę to nie tylko bajki, to również zabawy i gry na wordwall, które sama tworzę, w oparciu o własne pomysły, czasem i o pomysły innych nauczycieli.


etyka wielkanocna


Ostatnio pokusiłam się o zrobienie interaktywnej lekcji o emocjach na genial.ly

Jeśli i Tobie spodobało się Drogi Czytelniku, miło mi będzie jeśli zostawisz po sobie komentarz.




Zapraszam do grupy na Facebooku 
Nauczyciele etyki w edukacji wczesnoszkolnej 
Będziemy tam wymieniać się inspiracjami w tym zakresie:







Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Dziewczynka z parku - omówienie lektury

  Jutro ( 3 grudnia 2020r.)omawiam z moimi uczniami kolejną lekturę - "Dziewczynka z parku" Barbary Kosmowskiej .Książka opowiada o dziewczynce, której umarł tata.W historii tej jest też piękny motyw przyjaźni oraz motyw przewlekłej choroby. Temat śmierci jest trudny do poruszania z dziećmi, ale jest nieunikniony. Dlatego warto właśnie sięgnąć po tę lekturę. Główną bohaterką jest Andzia. Pół roku wcześniej straciła swojego tatę, który był ornitologiem.  Pocieszeniem jest przyjaciel Jeremiasz,z którym spędza wspólnie czas. Chłopczyk choruje na cukrzycę, ale stara się nie poddawać. W moim omówienie znajdziecie: 1. Quiz ze znajomości lektury 2. Quiz małego ornitologa 3. Ustalenie kolejności wydarzeń w książce. 4 Ruletkę- dokończ zdanie 5 Co to jest empatia ? Link: https://view.genial.ly/5fbd2724a5becd0d00486742 https://view.genial.ly/5fbd2724a5becd0d00486742 Your browser does not support the video tag. A teraz kilka słów na temat zapytań o link do edycji.  Swojego...

Andrzejki - nauka i zabawa.

 Kolejny  post i kolejna interaktywna lekcja, w której znajdziecie naukę i zabawę. Zapominamy bardzo często o naszych tradycjach. Jedną z nich są andrzejki i podczas tej lekcji chciałabym, aby dzieci zdobyły wiedzę na ten temat,  a i przy okazji trochę się pobawiły. Wspominam też o katarzynkach, które są  mniej popularne i w pewnym momencie całkowicie wyparte przez andrzejki.Na koniec lekcji pojawiają się zabawy andrzejkowe z zaznaczeniem, że jest to tylko zabawa. Myślę, że będzie to wspaniała okazja do rozrywki dla moich uczniów, a może i nawet dla ich rodziców. Podczas lekcji wykorzystałam swoje avatary ściągnięte z bitmoji. Nauczyłam się tego podczas jednego ze szkoleń z Akademią Genial.ly. Your browser does not support the video tag. Prezentację wykonałam sama, od początku do końca. Nie korzystałam z gotowych szablonów. Zapraszam na genialne andrzejki  :) Kliknij na poniższy link https://view.genial.ly/5fb64a32c48a490d2894b40c/presentation-andrzejki-kmh A t...

Kajtkowe przygody- stacje - omówienie lektury

 We wtorek zacznę omawiać kolejną lekturę z moimi trzecioklasistami, będą to "Kajtkowe przygody", bohaterem historii jest bocian, Niestety w ostatnim tygodniu zepsuła się tablica interaktywna w mojej klasie , w związku z tym nie będę robić prezentacji na genially. gdyż wyświetlana na ekranie komputera już nie jest tak atrakcyjna. Zastanawiałam się, jak kreatywnie omówić lekturę i wtedy przyszło mi do głowy zrobienie stacji. Będzie to praca grupowa , dzieci będą pokonywać kolejne stacje, gdzie czekać będę na nich różne zadania.  Dzieci będą pracować w 5 drużynach : Drużyna Kajtka Drużyna szarej gęsi  Drużyna Filipa Wypłosza Drużyna Cukierka  Drużyna Ciotki Wronisławy Podział na grupy: Uczniowie będą losować karteczki z nazwą swojej drużyny.  Po zakończonym zadaniu na danej stacji- przypną symbol swojej drużyny na tablicy w odpowiednim miejscu.   Na samym początku uczniowie złożą  wykonany przez...