Przejdź do głównej zawartości

Mapa Królestwa - arteterapia

W dzisiejszym poście przedstawiam scenariusz, w którym wykorzystałam własną bajkę. Arteterapię stosuję na zajęciach etyki. 

 „Mapa Królestwa”

Czas: 120 min

Środki dydaktyczne: skserowana mapa, białe kartony, kredki, mazaki, klej, nożyczki, taśma klejąca

Przebieg:

Chcecie bajki? Oto bajka:

Za górami, za lasami, za siedmioma, a może i ośmioma górami, dziewięcioma rzekami, za jednym morzem, w dalekiej krainie, leży królestwo „BEZ KOLORU”. Każdy mieszkaniec jest płytki, zimny, bez uczuć, nikt tam nikomu nie pomaga.

Królowa o imieniu Bezkolorowa i król o imieniu Niekolorowy siedzą, na swoich , bezkształtnych tronach, nie żywią do siebie żadnych uczuć, trwają w bezruchu. Czasem przeleci  brzydka mucha, czasem przebiegnie bezkolorowy pies, czasem  przyfrunie bezkolorowy motyl.

       Do krainy BEZ KOLORU często trafiają smutne dzieci i one stają się bez koloru. Każda negatywna emocja prowadzi do tego państwa. Jest tam strasznie smutno  i BEZ KOLORU.

      A czy wy, drogie dzieci, chcecie zmienić to królestwo i pomóc jego mieszkańcom odzyskać kolory? Czy chcecie stworzyć piękny, kolorowy świat, w którym piękno i dobroć idą ręka w rękę?

Czy wiecie, że wasz każdy, dobry uczynek koloruje jedno źdźbło trawy. Droga do zmiany będzie długa i wyboista, bo jest wiele do zrobienia. Czy jesteście gotowi na taką przygodę, na pomoc tym biednym mieszkańcom?

    A czy i  wy  czasem tam trafiacie? Czy zdarza się Wam robić coś, co do końca nie jest pozytywne?  A może to smutek kieruje Was do Królestwa BEZ KOLORU. Jak myślicie, czy możemy coś zmienić? Możemy. Musimy tylko chcieć. Pokolorujmy ten świat. Zacznijmy przemianę od małych rzeczy, od dobrego słowa, od małego źdźbła trawy.

Usłyszeliście przed chwilą historię o Królestwie bez koloru.

Jakie tam dominują barwy?

Jakich brakuje?

Czy chcielibyście pomóc mieszkańcom ?

Zacznijmy od  zaprojektowania mapy Królestwa, macie przed sobą fragmenty czarno-białej mapy. Sprawcie, aby nabrała ona koloru, aby każdy kto na nią spojrzy, będzie chciał tam pojechać. Zaprojektujcie własną mapę, aby ten świat był piękny, kolorowy i szczęśliwy. To wy możecie zmienić losy Królestwa BEZ KOLORU




 

 

Teraz kiedy już skończone są wszystkie mapy, bardzo proszę, abyście wspólnie złożyli w mapę w jedną całość. Macie to zrobić tak, aby każdy był zadowolony, wszyscy musicie się dogadać, to ma być mapa szczęśliwego królestwa, więc musicie pozbyć się złych emocji.Refleksja:

I co teraz powiecie o waszej mapie, jakie skrywa emocje? A czy Wam było łatwo się dogadać między sobą?

Bianka, lat 8 – Tu jest bardzo kolorowo i jestem bardzo zdziwiona, że tak szybko to zrobiliśmy

Czarek lat 8, Ja jestem bardzo zadowolony z naszej pracy

Frania, lat 8 – Widać tu szczęście.

Uwagi po realizacji ćwiczenia

W ćwiczeniu tym główny celem było, pokazanie tego, iż współpraca jest ważna. Chciałam, żeby uczniowie zauważyli jak piękne jest ich wspólne dzieło. Rozdałam im szare mapy   i myślałam, że wszyscy je wykorzystają, jednak część z nich, wołała zrobić własne mapy. Dzieci skupiły się na detalach, każdy z nich miał swój własny, niepowtarzalny pomysł.

Druga część ćwiczenia polegała na złożeniu mapy w całość, dzieci były zaskoczone, gdyż zazwyczaj ciężko im oddać swoje prace. Mile zaskoczyło mnie to, że nie było żadnej kłótni, najpierw składali mapę w podgrupach, później te grupy połączyły się w całość. Bardzo szybko wykonali to zadanie. Zrobili to instynktownie, nic im nie mówiłam, nie podpowiadałam. Myślę, że cel został realizowany. Uczniowie sami zauważyli, że razem potrafią więcej.

Jeśli i Tobie spodobało się Drogi Czytelniku, miło mi będzie jeśli zostawisz po sobie komentarz.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dziewczynka z parku - omówienie lektury

  Jutro ( 3 grudnia 2020r.)omawiam z moimi uczniami kolejną lekturę - "Dziewczynka z parku" Barbary Kosmowskiej .Książka opowiada o dziewczynce, której umarł tata.W historii tej jest też piękny motyw przyjaźni oraz motyw przewlekłej choroby. Temat śmierci jest trudny do poruszania z dziećmi, ale jest nieunikniony. Dlatego warto właśnie sięgnąć po tę lekturę. Główną bohaterką jest Andzia. Pół roku wcześniej straciła swojego tatę, który był ornitologiem.  Pocieszeniem jest przyjaciel Jeremiasz,z którym spędza wspólnie czas. Chłopczyk choruje na cukrzycę, ale stara się nie poddawać. W moim omówienie znajdziecie: 1. Quiz ze znajomości lektury 2. Quiz małego ornitologa 3. Ustalenie kolejności wydarzeń w książce. 4 Ruletkę- dokończ zdanie 5 Co to jest empatia ? Link: https://view.genial.ly/5fbd2724a5becd0d00486742 https://view.genial.ly/5fbd2724a5becd0d00486742 Your browser does not support the video tag. A teraz kilka słów na temat zapytań o link do edycji.  Swojego...

Andrzejki - nauka i zabawa.

 Kolejny  post i kolejna interaktywna lekcja, w której znajdziecie naukę i zabawę. Zapominamy bardzo często o naszych tradycjach. Jedną z nich są andrzejki i podczas tej lekcji chciałabym, aby dzieci zdobyły wiedzę na ten temat,  a i przy okazji trochę się pobawiły. Wspominam też o katarzynkach, które są  mniej popularne i w pewnym momencie całkowicie wyparte przez andrzejki.Na koniec lekcji pojawiają się zabawy andrzejkowe z zaznaczeniem, że jest to tylko zabawa. Myślę, że będzie to wspaniała okazja do rozrywki dla moich uczniów, a może i nawet dla ich rodziców. Podczas lekcji wykorzystałam swoje avatary ściągnięte z bitmoji. Nauczyłam się tego podczas jednego ze szkoleń z Akademią Genial.ly. Your browser does not support the video tag. Prezentację wykonałam sama, od początku do końca. Nie korzystałam z gotowych szablonów. Zapraszam na genialne andrzejki  :) Kliknij na poniższy link https://view.genial.ly/5fb64a32c48a490d2894b40c/presentation-andrzejki-kmh A t...

Kajtkowe przygody- stacje - omówienie lektury

 We wtorek zacznę omawiać kolejną lekturę z moimi trzecioklasistami, będą to "Kajtkowe przygody", bohaterem historii jest bocian, Niestety w ostatnim tygodniu zepsuła się tablica interaktywna w mojej klasie , w związku z tym nie będę robić prezentacji na genially. gdyż wyświetlana na ekranie komputera już nie jest tak atrakcyjna. Zastanawiałam się, jak kreatywnie omówić lekturę i wtedy przyszło mi do głowy zrobienie stacji. Będzie to praca grupowa , dzieci będą pokonywać kolejne stacje, gdzie czekać będę na nich różne zadania.  Dzieci będą pracować w 5 drużynach : Drużyna Kajtka Drużyna szarej gęsi  Drużyna Filipa Wypłosza Drużyna Cukierka  Drużyna Ciotki Wronisławy Podział na grupy: Uczniowie będą losować karteczki z nazwą swojej drużyny.  Po zakończonym zadaniu na danej stacji- przypną symbol swojej drużyny na tablicy w odpowiednim miejscu.   Na samym początku uczniowie złożą  wykonany przez...