Mapa Królestwa - arteterapia

W dzisiejszym poście przedstawiam scenariusz, w którym wykorzystałam własną bajkę. Arteterapię stosuję na zajęciach etyki. 

 „Mapa Królestwa”

Czas: 120 min

Środki dydaktyczne: skserowana mapa, białe kartony, kredki, mazaki, klej, nożyczki, taśma klejąca

Przebieg:

Chcecie bajki? Oto bajka:

Za górami, za lasami, za siedmioma, a może i ośmioma górami, dziewięcioma rzekami, za jednym morzem, w dalekiej krainie, leży królestwo „BEZ KOLORU”. Każdy mieszkaniec jest płytki, zimny, bez uczuć, nikt tam nikomu nie pomaga.

Królowa o imieniu Bezkolorowa i król o imieniu Niekolorowy siedzą, na swoich , bezkształtnych tronach, nie żywią do siebie żadnych uczuć, trwają w bezruchu. Czasem przeleci  brzydka mucha, czasem przebiegnie bezkolorowy pies, czasem  przyfrunie bezkolorowy motyl.

       Do krainy BEZ KOLORU często trafiają smutne dzieci i one stają się bez koloru. Każda negatywna emocja prowadzi do tego państwa. Jest tam strasznie smutno  i BEZ KOLORU.

      A czy wy, drogie dzieci, chcecie zmienić to królestwo i pomóc jego mieszkańcom odzyskać kolory? Czy chcecie stworzyć piękny, kolorowy świat, w którym piękno i dobroć idą ręka w rękę?

Czy wiecie, że wasz każdy, dobry uczynek koloruje jedno źdźbło trawy. Droga do zmiany będzie długa i wyboista, bo jest wiele do zrobienia. Czy jesteście gotowi na taką przygodę, na pomoc tym biednym mieszkańcom?

    A czy i  wy  czasem tam trafiacie? Czy zdarza się Wam robić coś, co do końca nie jest pozytywne?  A może to smutek kieruje Was do Królestwa BEZ KOLORU. Jak myślicie, czy możemy coś zmienić? Możemy. Musimy tylko chcieć. Pokolorujmy ten świat. Zacznijmy przemianę od małych rzeczy, od dobrego słowa, od małego źdźbła trawy.

Usłyszeliście przed chwilą historię o Królestwie bez koloru.

Jakie tam dominują barwy?

Jakich brakuje?

Czy chcielibyście pomóc mieszkańcom ?

Zacznijmy od  zaprojektowania mapy Królestwa, macie przed sobą fragmenty czarno-białej mapy. Sprawcie, aby nabrała ona koloru, aby każdy kto na nią spojrzy, będzie chciał tam pojechać. Zaprojektujcie własną mapę, aby ten świat był piękny, kolorowy i szczęśliwy. To wy możecie zmienić losy Królestwa BEZ KOLORU




 

 

Teraz kiedy już skończone są wszystkie mapy, bardzo proszę, abyście wspólnie złożyli w mapę w jedną całość. Macie to zrobić tak, aby każdy był zadowolony, wszyscy musicie się dogadać, to ma być mapa szczęśliwego królestwa, więc musicie pozbyć się złych emocji.Refleksja:

I co teraz powiecie o waszej mapie, jakie skrywa emocje? A czy Wam było łatwo się dogadać między sobą?

Bianka, lat 8 – Tu jest bardzo kolorowo i jestem bardzo zdziwiona, że tak szybko to zrobiliśmy

Czarek lat 8, Ja jestem bardzo zadowolony z naszej pracy

Frania, lat 8 – Widać tu szczęście.

Uwagi po realizacji ćwiczenia

W ćwiczeniu tym główny celem było, pokazanie tego, iż współpraca jest ważna. Chciałam, żeby uczniowie zauważyli jak piękne jest ich wspólne dzieło. Rozdałam im szare mapy   i myślałam, że wszyscy je wykorzystają, jednak część z nich, wołała zrobić własne mapy. Dzieci skupiły się na detalach, każdy z nich miał swój własny, niepowtarzalny pomysł.

Druga część ćwiczenia polegała na złożeniu mapy w całość, dzieci były zaskoczone, gdyż zazwyczaj ciężko im oddać swoje prace. Mile zaskoczyło mnie to, że nie było żadnej kłótni, najpierw składali mapę w podgrupach, później te grupy połączyły się w całość. Bardzo szybko wykonali to zadanie. Zrobili to instynktownie, nic im nie mówiłam, nie podpowiadałam. Myślę, że cel został realizowany. Uczniowie sami zauważyli, że razem potrafią więcej.

Jeśli i Tobie spodobało się Drogi Czytelniku, miło mi będzie jeśli zostawisz po sobie komentarz.

Komentarze

Popularne posty