Z etyką na Ty - mój program nauczania dla pierwszego etapu szkoły podstawowej.
W dzisiejszym poście przedstawię swój autorski program nauczania etyki w klasach I-III.
Dlaczego powstał ? Etyki nauczam od 3 lat, za każdym razem musiałam przekopywać milion stron internetowych, książek w poszukiwaniu odpowiednich treści dla moich uczniów. Jakiś czas korzystałam z cudownych scenariuszy napisanych przez fundację Kulczyk, były to scenariusze: "Efekt Domina". Za każdym razem szukałam czegoś co zainspiruje moich uczniów, a co będzie miało przełożenie w podstawie programowej. Jest jeden program nauczania dla klas I-III Marka Górczyka, ale jak dla mnie mało atrakcyjny. Przez jakiś czas korzystałam z ORE "Etyka nie tylko dla smyka", ale też to nie było to. I wtedy wpadłam na pomysł napisania swojego programu nauczania etyki z elementami arteterapii. I tak oto od września 2019 r realizuję go z powodzeniem w klasach II.
Program był pisany w czerwcu, kiedy byłam studentką na kierunku- arteterapia, natomiast w chwili obecnej jestem po obronie swojego projektu arteterapeutycznego i w związku z tym stałam się dyplomowanym arteterapeutą :)
Może kogoś zainspiruję:
Program był pisany w czerwcu, kiedy byłam studentką na kierunku- arteterapia, natomiast w chwili obecnej jestem po obronie swojego projektu arteterapeutycznego i w związku z tym stałam się dyplomowanym arteterapeutą :)
Może kogoś zainspiruję:
Zdjęcie przedstawię pracę plastyczną wykonaną przez moich uczniów powstałą po obejrzeniu filmu: "Chłopiec z burzy"- filmu ukazującego przyjaźń chłopca z pelikanem, wzruszający obraz, gdzie kilkulatek staje się odpowiedzialny za przyrodę, której jest częścią. Film ma wiele aspektów, tak naprawdę, nadaje się on dla dzieci w młodszym wieku szkolnym jak i tych starszych, wielowątkowość pozwala na dyskusję na wiele tematów, od odpowiedzialności za przyrodę, problem dialogu międzypokoleniowego, oceny zagrożeń cywilizacyjnych. Wszystko kwestia odbiorców. Z tego co wiem, można znaleźć materiały dla nauczycieli - kinoklasa. Ja z nich nie korzystałam.
Zapraszam do grupy na Facebooku
Nauczyciele etyki w edukacji wczesnoszkolnej
Będziemy tam wymieniać się inspiracjami w tym zakresie:
mgr Kamila Mrówczyńska – Haładaj
„Z etyką na
ty” - Program nauczania etyki z elementami arteterapii dla I etapu edukacyjnego
szkoły podstawowej.
Łódź,
czerwiec 2019 r.
Jestem
nauczycielem dyplomowanym edukacji wczesnoszkolnej z trzynastoletni stażem
pracy. Prowadzę zajęcia z etyki od dwóch lat. Odbiorcami są uczniowie klasy
I-III. Od roku jestem słuchaczem studiów podyplomowych „Arteterapia”, jestem w
trakcie pisania pracy dyplomowej. W tejże pracy zamieszczam działania
arteterapeutyczne, które prowadzę na lekcjach etyki. Powiązałam etykę z
estetyką. Starożytni Grecy łączyli te dwie wartości w całość. Ja również chciałabym
wykorzystać tą korelację w moich działaniach. Dobro i piękno gdy idą w parze
stanowią idealne połączenie. Warto jest pokazać uczniom, dlaczego ta korelacja
jest istotna. Bardzo mało jest programów z etyki skierowanych do uczniów
klas I-III, wśród najbardziej znanych
„Etyka nie tylko dla smyka”- ORE oraz program Marka Górczyka „Chcemy być lepsi.
Mała ilość skłania do wiecznych poszukiwań bogatych, ciekawych treści. Dlatego
też, postanowiłam napisać taki program, dzięki któremu będę mogła przekazać
uczniom to, co według mnie
najważniejsze.
Jestem jedynym autorem programu.
Założenia programu
Program będzie realizowany w klasach I-III.
Realizacja treści to dwie godziny w
tygodniu, dl każdego poziomu. Do jego
realizacji potrzebna będzie sala lekcyjna oraz materiały plastyczne potrzebne
do warsztatów arteterapeutycznych na etyce.
Szkoła w swoim programie wychowawczo –
profilaktycznym kładzie duży nacisk na rozwijanie wielu sfer rozwoju dziecka.
Założeniem tego programu jest szczególne rozwijanie sfery społecznej,
emocjonalnej oraz intelektualnej, poprzez realizowanie następujących zadań w
nim zawartych:
• Kształtowanie
postaw prospołecznych i działań w zakresie wolontariatu.
• Kształtowanie
umiejętności komunikacji interpersonalnej.
• Pomoc
w rozwiązywaniu problemów.
• Kształcenie
umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły.
• Wdrażanie
do kontrolowania swoich emocji
• Rozpoznawanie
możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów
Zajęcia z etyki, jak już wcześniej
wspomniałam prowadzone będą w klasach
I-III,
Wśród uczniów pojawia się wiele trudności
związanych z emocjami, chciałabym pokazać im, w jaki sposób mogą rozładowywać
negatywne emocje oraz uwrażliwić na piękno otaczającego świata. Bardzo często
pojawia się element rywalizacji,
zazdrości, niezdrowa konkurencja. Dzięki temu programowi, chciałabym przyczynić
się do zniwelowania tych negatywnych emocji. Część programu zawarta jest w
moim projekcie arteterapeutycznym
„Królestwo bez koloru”. Działania
arteterapeutyczne wykorzystane będą w
dwóch z sześciu bloków tematycznych „Dobro i zło” oraz „Poszukiwanie szczęścia
i szacunku”.
Cele nauczania etyki w szkole podstawowej.
Stworzyłam bajkę, która stanowi całość, bajka
ta pozwala na wiele działań, wszystko można podciągnąć pod – brak koloru,
wszystko można zmieniać, ulepszać, zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz. Celem głównym programu jest uwrażliwienie na
piękno wewnętrzne i zewnętrzne. Królestwo BEZ KOLORU odnosi się do pojęcia
etyki i estetyki. Zmiana w Królestwie pokazuje jak te dwa pojęcia mogą ze sobą
płynnie współdziałać, korelować. Zmiana wewnątrz człowieka i na zewnątrz, przy
założeniu, że dobro jest pięknem. Oddziałuje ono na rozum, duszę, na cały świat. Dobre uczynki
upiększają życie. I to właśnie pragnę pokazać swoim uczniom, dać im szansę
ubogacenia siebie jak i otoczenia, które jest wokół nich. Pokażę piękno natury,
zabawę jej kolorem, a przy okazji przypomnę, że człowiek jest jej częścią.
Człowiek, który ma czerpać garściami z dobrodziejstw płynących ze środowiska,
przy całkowitym jego poszanowaniu.
W swoim programie kładę duży nacisk, na jedność, na to, że w grupie
możemy więcej, że każdy w niej mimo różnorodności ról, jakie przyszło mu
odegrać, jest tak samo ważny. Nie zapomniałam również o indywidualizacji, która
jest bardzo ważna przy pracy z dziećmi. Każde dziecko jest inne, każde tak samo
wartościowe. Dobry pedagog, nauczyciel powinien to wiedzieć i rozpoznać mocne i słabe strony swojego
ucznia.
Cele ogólne:
• kształtowanie
postawy szacunku wobec przyrody oraz umiejętności angażowania się w działania
na rzecz jej ochrony,
• kształtowanie
umiejętności rozpoznawania i nazywania wybranych emocji oraz uczuć,
•
kształtowanie świadomości że jako człowiek posiada swoją niezbywalną
godność oraz że wszystkie inne osoby posiadają taką godność,
• rozbudzanie
poczucia wolność jako wartości
przypisanej osobie, także osobie w jego wieku oraz dostrzeganie, że granice
jego wolności wytycza godność i dobro innych osób, dostrzeganie tego iż wybór
rodzi konsekwencje, które dotyczą jego samego, branie odpowiedzialności za
swoje wybory,
• odkrywanie
poczucia wspólnoty jako szansy na rozwój siebie oraz dostrzeżenie zasad i norm
wypracowanych w tworzonych wspólnotach,
•
rozbudzanie
świadomości, że każdej osobie ludzkiej, także jemu, należy się szacunek,
że szacunkiem należy obdarzać także wspólnoty osób – rodzinę, klasę, naród
(ojczyznę), w tym wspólnotę religijną – a także symbole
tych wspólnot;
• rozwijanie
wartościowania co jest dobre, a co jest
złe, w otaczającym go świecie i w świecie poznawanych
tekstów,
• rozbudzanie
poczucia szczęścia, uświadamiając sobie, że dobro jest jego źródłem.
Osiągnięcia jakie powinien posiadać uczeń po zrealizowaniu
treści:
Uczeń:
• szanuje
godność każdej osoby ludzkiej oraz swoją, wyraża swoim komunikatem werbalnym i
niewerbalnym;
• uwzględnia
coraz częściej godność i dobro innych osób, podejmując decyzję o działaniu;
• wyraża
szacunek wobec osób, wspólnot osób oraz ich symboli w sytuacjach codziennych i
uroczystych, przejawiając właściwe zachowanie;
• wchodzi
w relacje z innymi osobami (rówieśnikami, nauczycielami), szanując to, co jest
wartością dla nich i nazywając to, co jest wartością dla niego;
• naśladuje
i przyjmuje jako własne zachowania dobre na podstawie doświadczeń ze świata
realnego oraz przykładów płynących z tekstów literackich, filmów i innych
źródeł,
• przestrzega
zasad obowiązujących we wspólnocie osób, której jest członkiem.
Treści nauczania
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły
podstawowej na I etapie edukacyjnym obejmuje klasy I-III, zaleca ona „łagodne wprowadzenie dziecka w świat wiedzy,
przygotowanie do wykonywania obowiązków ucznia oraz wdrażanie do samorozwoju.
Szkoła zapewnia bezpieczne warunki oraz przyjazną atmosferę do nauki,
uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby edukacyjne ucznia.
Najważniejszym celem kształcenia w szkole podstawowej jest dbałość o integralny
rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia.”
Metody pracy z dziećmi zostaną dostosowane
przez nauczycieli uczących etyki na danych poziomach, do możliwości uczniów.
Nauczyciele sami zdecydują, które treści zrealizują w danym roku szkolnym. W
programie zawarłam przykładowe działania, z których można skorzystać, bądź nie.
Treści nauczania oparte są na napisanej
przeze mnie bajce „Królestwo bez koloru”, ale i również na założeniach zgodnych z podstawą programową, zawierają jej
wszystkie elementy.
Zapraszam do zapoznania się z bajką, która
jest spina w całość działania w dwóch blokach tematycznych. Jest to moja własna
bajka, stworzona na potrzebę tego programu oraz realizowanego projektu autoterapeutycznego „Królestwo BEZ
KOLORU”.
Chcecie bajki? Oto
bajka:
Za górami, za lasami, za siedmioma, a może i
ośmioma górami, dziewięcioma rzekami, za jednym morzem, w dalekiej krainie,
leży królestwo „BEZ KOLORU”. Każdy mieszkaniec jest płytki, zimny, bez uczuć,
nikt tam nikomu nie pomaga.
Królowa o imieniu
Bezkolorowa i król o imieniu Niekolorowy siedzą, na swoich, bezkształtnych
tronach, nie żywią do siebie żadnych uczuć, trwają w bezruchu. Czasem
przeleci brzydka mucha, czasem
przebiegnie bezkolorowy pies, czasem
przyfrunie bezkolorowy motyl.
Do krainy BEZ KOLORU często trafiają smutne dzieci i one stają się bez
koloru. Każda negatywna emocja prowadzi do tego państwa. Jest tam strasznie
smutno i BEZ KOLORU.
A czy wy, drogie dzieci, chcecie zmienić to królestwo i pomóc jego
mieszkańcom odzyskać kolory? Czy chcecie stworzyć piękny, kolorowy świat, w
którym piękno i dobroć idą ręka w rękę?
Czy wiecie, że wasz każdy, dobry uczynek
koloruje jedno źdźbło trawy. Droga do zmiany będzie długa i wyboista, bo jest
wiele do zrobienia. Czy jesteście gotowi na taką przygodę, na pomoc tym biednym
mieszkańcom?
A
czy i wy
czasem tam trafiacie? Czy zdarza się Wam robić coś, co do końca nie jest
pozytywne? A może to smutek kieruje Was
do Królestwa BEZ KOLORU. Jak myślicie, czy możemy coś zmienić? Możemy. Musimy
tylko chcieć. Pokolorujmy ten świat. Zacznijmy przemianę od małych rzeczy, od
dobrego słowa, od małego źdźbła trawy.
Zróbmy wszystko,
aby królestwo BEZ KOLORU nabrało barw, aby żyło. Jeśli jednak
nadejdzie taki dzień, kiedy brak koloru
zaleje twój świat, pamiętaj, że masz miejsce, w którym możesz się
schronić. Możesz stać się motorniczym ciuchci, albo wejść do domku dobrego
słowa. Nie pozwól, aby Bezkolorowa Królowa
powróciła i znowu rządziła w Królestwie. To w twoich rękach jest piękno tego świata,
piękno duchowe i piękno otoczenia. Poprzez korelację tych dwóch światów twoje
życie nabiera pozytywnych barw…
Treści w tym programie są atrakcyjne , gdyż
zmuszają do myślenia oraz twórczego działania, nie ma tu dużego stopniowania
trudności. Program zakłada kreatywne podejście do tematu, założeniem jest nauka
przez zabawę, uczeń ma czerpać przyjemność w trakcie realizacji treści, a przy
okazji nauczyć się wartościowania.
Blok I – Godność człowieka
Cele szczegółowe:
Uczeń:
• Wyraża
wyznawane wartości w relacjach z innymi;
• Wie
co to godność jednostki, podaje przykłady;
• Stara
się nie oceniać ludzi po ich wyglądzie;
• Wie
jak dbać o środowisko dalsze i bliższe;
• Wie
czym zajmuje się organizacja charytatywna;
• Posługuje
się pojęciem wolontariatu;
• Definiuje
pojęcie wolontariatu;
• Rozmawia
na temat pojęcia odwagi, podaje przykłady;
• Wie,
że miłość jest ważna w naszym życiu;
Treści:
1. „Inny, czy lepszy”- rozmowa na temat
osób niepełnosprawnych, innych kultur, narodowości, wspólnot, religii.
2. „Przyjaciele z naszej planety”- ekranizacja
„Chłopiec z burzy”, my jako naczelni, odpowiedzialni za przyrodę, niezwykła
przyjaźń, która daje siłę na całe życie/
3. „Wolontariat” – co to takiego,
organizacje charytatywne, propozycje działań, założenie koła wolontariatu,
spisanie zasad, logo koła, loga i symbole,
4. „Czym jest piękno”- jak może być
wyrażane, sztuka i jej percepcja, piękno duszy, piękno ciała.
5. „Miłość”- miłość a godność, jak ją
pojmujemy, czym dla nas jest, jak możemy ją wyrazić, miłosne kartki, miłosne
wiersze, miłosne opowiadania; miłość do zwierząt.
6. „Odwaga”- przysłowia, opowiadanie, kto
jest bohaterem wśród naszych najbliższych, bohaterowie naszych bajek i filmów,
bohaterowie, których nie znamy. Order uśmiechu.
Przykładowe działania
• Czy
inny oznacza lepszy- scenki dramowe na podstawie wybranych życiowych sytuacji.
• Niepełnosprawni
w naszym świecie, obejrzenie filmu „The present”.
• Dbamy
o innych – ekranizacja filmu „Chłopiec z burzy”.
• Organizacje
charytatywne, szukanie w Internecie organizacji charytatywnych, krótka próba
charakterystyki każdej z nich, zasady funkcjonowania.
• Projekt-
nasza organizacja charytatywna – założenie koła wolontariatu.
• „Piękno,
czyli nie chce być krasnalem” , E.Piotrowska- wysłuchanie opowiadania, praca
twórcza.
• „Miłość
czyli nic takiego się nie stało” M. Przewoźniak- wysłuchanie opowiadania, praca
twórcza.
• Odwaga,
czyli długi , ciemny korytarz- M.E Letki.- wysłuchanie opowiadania, praca twórcza.
Blok II- Wolność człowieka i odpowiedzialność za swoje wybory
Cele szczegółowe: Uczeń:
• Definiuje
pojęcie wolności;
• Rozumie
co znaczy być odpowiedzialnym za siebie i za innych;
• Wie,
że wolność jednostki zależy od działań swoich i innych;
• Wie,
w jaki sposób nie można naruszać wolności innych ludzi;
• Wymienia
dokumenty, w których zapisane są prawa człowieka;
• Definiuje
prawa dziecka, wie do jakiego aspektu życia się odnoszą;
• Rozróżnia
sytuacje, w których dochodzi do kradzieży;
• Wie,
że nie każdemu dorosłemu należy się szacunek;
• Definiuje
i podaje przykłady uczciwych zachowań.
Treści:
1. „Czym jest wojna”- w jaki sposób dbać o
pokój na świecie, dlaczego są wojny, wartość człowieka, Fundacja Kulczyka –
działania pokojowe na świecie. Czy jestem odpowiedzialny tylko za siebie. Kto
jest za mnie odpowiedzialny.
2. „Wolność i godność”- korelacja treści,
stworzenie książki , praca metodą projektu; co mi wypada, a czego nie.
3. „Wyspa wolności”- czym jest utopia, czy
można do niej dążyć, dlaczego to takie trudne, nasza wyspa wolności- co na niej
będzie, jakie wartości będą tam przyświecały, nowe wynalazki, nowe zwierzęta,
nowe budynki.
4. „Prawa dziecka”- prawa i obowiązki
wynikające ze światowych dokumentów, stworzenie własnego, zilustrowanego
dokumentu.
5. „Kradzież”- kim jest złodziej, czy
czasem można ją usprawiedliwić, czym jest pożyczka, jak dbamy o własne i cudze
rzeczy; uczciwość- co ona oznacza.
6. „Autorytety”- kiedy dorosły nim jest a
kiedy nie.
7. „Przepraszam”- czym jest to magiczne
słowo, kiedy należy przepraszać, czy słowo zawsze wystarcza, jak możemy się
poprawić.
Przykładowe działania:
• Wysłuchanie
fragmentu książki „Czy wojna jest dla dziewczyn”, „Zaklęcie na W”.
• Stworzenie
komiksu, na podstawie przeczytanych książek.
• Projekt
wolność i godność, stworzenie wspólnej książki metoda kolażu, wystawa prac.
• Wyspa
wolności- zaprojektowanie wyspy, gdzie wszyscy są wolni, wypisanie wartości,
jakie powinny znaleźć się na takiej wyspie.
• Wolność
a godność innych- co mi wypada a czego mi nie wypada. Scenki dramowe.
• Zapoznanie
z prawami dziecka wynikającymi z Konwencji o Prawach Dziecka.
• Malowanie
jednego z praw dziecka.
• Kradzież
– co to takiego, wskazywanie różnicy między kradzieżą a pożyczką.
• Uświadomienie
uczniom, że nie każdy dorosły zasługuje na miano autorytetu i nie każdego
dorosłego należy we wszystkim słuchać (ze zwróceniem uwagi na konkretne
sytuacje) – film „Gadki z psem”.
• Umiem
przepraszać- scenki dramowe.
• Przepraszam-
stworzenie własne mapy myśli.
•
„Uczciwość, czyli łaciata radość- A. Frączek-
wysłuchanie opowiadania, praca twórcza.
• „Odpowiedzialność,
czyli bardzo poważna sprawa”, I. Landau- wysłuchanie opowiadania, praca
twórcza.
Blok III- Jesteśmy wspólnotą
Cele szczegółowe
Uczeń:
• wie
jakie są zasady funkcjonowania w społecznościach, w których wzrasta;
• definiuje
pojęcie przyjaźni, wie jaki wynikają z niej konsekwencje;
• rozwiązuje
problemy innych, pomaga traktując swoich rozmówców poważnie;
• zna
zasady fair play i stosuje je w życiu codziennym;
• nakrywa
stół zgodnie z zasadami etykiety;
• definiuje
pojęcie sprawiedliwości.
Treści:
1. „Wspólnota”- co to takiego, kiedy
tworzymy wspólnoty, zasady funkcjonowania, gry integrujące grupę, czym jest państwo,
jak powinniśmy się zachowywać jako Polacy?
2. „Przyjaciel”- jakie są zasady
przyjaźni, czy w ogóle są, czego może od nas wymagać przyjaciel, a czego nie.
Kto może być przyjacielem, czy jesteśmy coś winni swojemu przyjacielowi.
3. „Fair play”- co ten zwrot oznacza,
wysłuchanie piosenki, taniec przy piosence.
Zasady sportowe, których należy przestrzegać nie tylko na
boisku.
4. „Stoliczku nakryj się”-dlaczego zasady
dobrego zachowania są tak ważne i potrzebne. Nakrywamy
stół zgodnie z zasadami etykiety.
5. „Sprawiedliwość”- co to takiego, co nam
daje, kto to Sprawiedliwy wśród narodów świata.
Przykładowe działania:
• Zabawy
integrujące grupę.
• Stworzenie
zasad funkcjonowania w grupie, próba zastanowienia się jak należy funkcjonować
w rodzinie, w państwie.
• Przyjaźń
co to takiego, czy przyjaciel może wymagać od nas, abyśmy zrobili coś złego-
scenki dramowe.
• Pomysły
–uświadomienie uczniom, iż nie można wyśmiewać cudzych gorszych
pomysłów a starać
się rozwiązać problem argumentując ich słabe strony, w sposób poważny traktują
swoich rozmówców.
• Fair
play- co to takiego, stworzenie plakatu.
• Zasady
dobrego zachowania przy stole- nakrycie stołu.
• „Sprawiedliwość
czyli patyk, Pola, dwa siekacze i dziurki w waflu”- J. Krzyżanek- słuchanie
opowiadania, praca twórcza.
Blok IV- Dobro i zło
Cele szczegółowe:
Uczeń:
• Radzi
sobie z własnymi emocjami.
• Wymienia
pozytywne wartości.
• Wymienia
pozytywne i negatywne emocje.
• Znajduje
własny sposób na poradzenie sobie w trudnej sytuacji.
• Odróżnia
dobro od zła.
• Definiuje
pojęcie empatii.
• Wie,
że dzięki swoi pozytywnym działaniom może zmienić świat na lepszy.
Treści:
1. „Okno na świat”- pozytywne emocje w
świecie BEZ KOLORU- elementy arteterapii.
2. „Domek dobrego słowa”- wartości, które
nam towarzyszą, dobre słowa, które chcemy słyszeć - elementy arteterapii.
3. „Dobre uczynki”- co zrobić, aby być
lepszym, jak możemy się jeszcze zmienić, czy musimy się zmieniać-- elementy
arteterapii.
4. „Maskotka”- pozytywne emocje dla
smutnych dzieci- - elementy arteterapii.
5. „Ciuchcia”- uczucia, które nam
codziennie towarzyszą- - elementy arteterapii.
Przykładowe działania:
• Stworzenie
okna na świat, za pomocą foli strech, namalowanie pozytywnych emocji.
Okno w Królestwie BEZ KOLORU.
• Rozmowa
na temat pozytywnych wartości.
• Stworzenie
kartonowego Domku Dobrego Słowa, do którego w chwili zwątpienia każdy uczeń
może wejść, aby przemyśleć swoje zachowanie lub napisać coś środku(domek będzie
stworzony z kartonu).
• Stworzenie
książki terapeutycznej „Dobre uczynki”, wykonanie własnego papieru czerpanego”.
• Kolorowa
maskotka dla dzieci z Królestwa Bez Koloru, która pokaże pozytywne emocje
• Jaki
jestem, jaki chciałbym być- pantomima.
• Ciuchcia
pełna empatii.- tworzenie pociągu z kartonu, łączenie w całość, nazywanie i pisanie uczuć.
Blok V- Poszukiwanie szczęścia i
szacunku
Cele szczegółowe:
Uczeń:
• Wie
czym jest szczęście;
• Zdaje
sobie sprawę, że dla każdego szczęście może być czymś innym;
• Wie
jak sprawiać radość innym ludziom;
• Podaje
przykłady autorytetów;
• Wie,
że kraj stanowi wspólnotę ludzi, o którą powinniśmy dbać;
• Słucha
uważnie utworów czytanych przez nauczyciela;
Treści:
1. „Szczęście”- taniec szczęścia, co nam
daje szczęście, mapa myśli, jak możemy dawać innym szczęście, jaki możemy
uszczęśliwić siebie. Mandala.
2. „Autorytety w naszym życiu”- zdefiniowanie pojęcia, czy mamy autorytety,
czy powinniśmy mieć, co to jest szacunek, czemu należy go okazywać. Tworzenie
plakatu, tworzenie księgi naszych autorytetów.
3. „Mały patriota”- kim jest patriota, jak
należy dbać o swój kraj, jak należy okazywać szacunek, po co są symbole
narodowe.
Przykładowe działania:
•
Taniec szczęścia i radości, stworzenie własnego
tańca, stworzenie kroków i połączenie ich w całość.
• Co
nam daje szczęście- rozmowa, scenki dramowe.
• Mapa
myśli z wyrazem szczęście.
• Namalowanie
szczęścia wyrażonego barwą.
• Tworzenie
prezentów dla innych, jako forma dawania szczęścia.
• Moja
szczęśliwa mandala.
• Co
to jest autorytet, kto jest naszym autorytetem, stworzenie plakatu.
• Co
to znaczy szacunek, pisanie listu do ważnych osób.
• Rozmowa
na temat osób niepełnosprawnych, wysłuchanie opowiadania.
• Obejrzenie
filmu „Duże sprawy w małych głowach”
https://www.youtube.com/watch?v=N1sTKBOs78A.
• Rozmowa
na temat naszego kraju jako wspólnoty, której należy się szacunek. Tworzenie
plakatu o swoim kraju.
• „Szczęście
czyli o tym jak dobrze mieć bliskich”, A. Onichimowska- wysłuchanie
opowiadania, praca twórcza.
•
„Szacunek, czyi udko kurczaka:”-P. Beręseewicz-
wysłuchanie opowiadania, praca twórcza.
Treści nauczania można modyfikować, program daje dowolność
wprowadzania treści.
Z racji tego, że
treści są proponowane, można je realizować z wykorzystaniem własnych tekstów,
jeśli uznamy, że zamieszczone tu są za trudne.
Sposoby osiągania celów oraz metody i formy ich realizacji
Podczas zajęć nauczyciele będą starannie
dobierać metody i formy pracy z uczniami aby rozwijać refleksyjności i wrażliwość aksjologiczną
ucznia, kształtować szacunek, otwartość,
współdziałanie w grupie co sprzyjać będzie wszechstronnemu rozwojowi dziecka,
posłużą tego następujące metody i formy:
Formy zajęć:
•
Praca indywidualna
•
Praca grupowa: jednorodna i zróżnicowana
•
Praca zbiorowa
Metody :
•
Metody oparte na słowie - opowiadanie, pogadanka
, opis, dyskusja
•
Metody oparte na obserwacji
•
Metody oparte na praktycznej działalności
uczniów, zajęć praktycznych
•
Metody aktywizujące, arteterapeutyczne
•
Metody interaktywne
Ważnym aspektem
będzie postawienie uczniów jako osób dyskutujących, wypowiadających się, którzy
będą brać udział w dialogu. Na zajęciach stwarzane będą sytuacje, które kształtują tolerancję oraz umiejętność
szacunku do drugiego człowieka. Nie zabraknie również techniki dramowych, pozwalających
stworzyć więź między uczniami, dającymi możliwość twórczego działania. Rozwijać
się będzie wrażliwość emocjonalna oraz przeżywanie sytuacji i spojrzenie na nie
z innej perspektywy.
Ocenianie
Ocena z etyki,
powinna uwzględniać wkład pracy, wysiłek
i zaangażowanie ucznia. Nie powinno się
oceniać poglądów. Ocena stawiana będzie za aktywność podczas zajęć
lekcyjnych, zaangażowanie w projekty, umiejętność współpracy w zespole oraz za zadania domowe.
Ewaluacja i monitoring
Do ewaluacji opracowanego programu zamierzam wykorzystać
obserwacje zachowań dzieci.
Informacją zwrotną będą również wytwory dzieci - karty pracy,
prace plastyczne.
Uwagi:
• Do
realizacji powyższego programu nie są konieczne dodatkowe źródła finansowania.
• Program
może być realizowany na każdym poziomie
pierwszego etapu edukacyjnego.
• Program
realizowany będzie 2 razy w
tygodniu w ramach zajęć z etyki w
ramach I etapu
edukacyjnego.
• Opracowany
program nie narusza treści Podstawy programowej Edukacji
Wczesnoszkolnej określonej w
Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 14 lutego 2017r, Dz. U. z 2017r.,poz.356
Bibliografia:
1. Beręsewicz
Paweł, Czy wojna jest dla dziewczyn? Wydawnictwo Literatura, Łódź 2010.
2. Brenifier
Oskar, Dobro i zło, co to takiego?,Wydawnictwo Zakamarki 2013.
3. Brenifier
Oskar, Uczucia, co to takiego? Wydawnictwo Zakamarki 2013.
4. Brenifier
Oskar, Życie, co to takiego? Wydawnictwo Zakamarki 2013.
5. Brenifier
Oskar, Ja, co to takiego? Wydawnictwo Zakamarki 2014.
6. Drossel-Jórdeczka
Zofia, Gruchalska - Matuszak Karolina, Lewandowska Aleksandra, Madkowiak Agata,
Matyjasek Agata, Ograbek Monika,
Piechowiak-Marcinkowska Kamila, Płaziak-Janiszewska Alina,
Wojtkowiak
Paulina, Zachciał Mateusz, Kierunek
wartości. Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki, Wydawnictwo
Instytutu Filozofii UAM, Poznao 2016
7.Krzyżanek Joanna, Dobre maniery, czyli
savoir-vivre dla dzieci, Wydawnictwo Publicat, Poznao 2012.
8. Piquemal
Michel, Bajki filozoficzne, przeł. H. Sobieraj, Muchomor, Warszawa
2004.
9. 12
ważnych opowieści, Wydawnictwo Papilon, Poznao 2014.
Filmy:
„Chłopiec z burzy”
„Duże sprawy w małych głowach”
„Gadki z psem”
„The present”
Łódź,
dn. 24 czerwca 2019 r. Opracowała: mgr Kamila Mrówczyńska-Haładaj
Wyrażam zgodę na wykorzystanie mojego programu z zachowaniem mojego imienia i nazwiska jako autora. Wszelkie próby wykorzystania programu jako swojego, będą traktowane jako plagiat według Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Jeśli Ci się podobało drogi Czytelniku, będzie mi miło jeśli zostawisz komentarz :-)
Dziękuję za inspirację. Uczę etyki kilka lat i czułam, że już potrzebuje zmian. Skorzystam:)
OdpowiedzUsuńDziękuję za pomysły/tematykę na zajęcia z etyki. Na pewno będzie inspiracją na kolejne lekcje.
OdpowiedzUsuń